בקרוב בכבישי הארץ: אוטובוסים תיירותיים זולים תוצרת סין יגיעו לישראל

גורמים בענף מודאגים: "ייבוא זול מסין עשוי לנזק קשה לתעשיית האוטובוסים בארץ"

בקרוב יחל ייבוא של אוטובוסים מתוצרת סין לישראל. היבואנית הראשונה צפויה להיות חברת "מקס משאיות ואוטובוסים", נציגת "סקניה" בישראל, שתתחיל לייבא במחצית השנייה של השנה אוטובוסים תיירותיים מפוארים המיוצרים במיזם של סקניה בסין. האוטובוסים מצוידים בשלדות מודרניות ובמנועי הדור האחרון של סקניה, שעליהם מורכבים מרכבים המיוצרים בסין עם בקרת איכות של סקניה.

האוטובוסים מיועדים בעיקר לחברות הסעה פרטיות בארץ ועל פי הערכות הם צפויים להיות זולים משמעותית מהאוטובוסים המקבילים, שמיובאים כיום מאירופה.

גורמים בענף האוטובוסים והמשאיות ומחוצה לו מנהלים בשנתיים האחרונות מגעים לקבלת זיכיונות ייבוא של יצרני משאיות ואוטובוסים סיניים לישראל. בענף מעריכים כי בכל הנוגע לייצוא של רכב כבד, נמצאת תעשיית הרכב הסינית בשלב מתקדם הרבה יותר מאשר תעשיית כלי הרכב הפרטיים וליצרנים רבים יש כיום מנועים ורכיבים אחרים בתקינת יורו 4, שנדרשת לצורך ייבוא לישראל.

בין הקבוצות הנוספות, שמנהלות כיום מגעים בנושא, ניתן למנות את קבוצת בליליוס, שפעילה בתחום ייבוא האוטובוסים ואת "קבוצת מאיר", שמחזיקה בין השאר בבעלות על יצרנית האוטובוסים הישראלית "מרכבים".

גורמים בענף אמרו בתגובה כי החברות המקומיות מייצרות כיום אוטובוסים באיכות בין-לאומית ובמחירים תחרותיים מאוד. לדבריהם "המסיעים בשוק הישראלי נמנעים מלרכוש אוטובוסים שאינם מבוססים על שלדה אירופאית. ייבוא זול מסין עשוי לגרום לנזק קשה לתעשיית האוטובוסים בארץ וראוי שנקבל ההגנות כפי שמקובל בכל מדינה מתוקנת".

בשנת 2007 נרשמה התחזקות משמעותית בשוק האוטובוסים התיירותיים, בשל העלייה בתיירות הנכנסת. על פי ההערכות, הביקוש אף צפוי להתחזק ב-2008 לאור התחזיות, כי זו תהיה שנה שבה ישברו השיאים בתיירות. בענף מציינים כי חלק מיבואני האוטובוסים בישראל הם גם שותפים בדרך כזו ואחרת בחברות הסעה. עובדה זו עשויה לסייע להם להחדיר את האוטובוסים החדשים מתוצרת בצורה קלה יחסית.