באייווה הכסף אינו מהווה בעיה: המתמודדים הוציאו 200-400 דולר על כל מצביע

בכך נשבר השיא הקודם שקבע בלומברג ב-2005 בבחירות לראשות עיריית ניו-יורק: 103 דולר לגולגולת

אייווה רגילה לקצור את הדולרים שלה בשדות התירס והחיטה, אבל מדי ארבע שנים, לקראת שנת בחירות לנשיאות, מאפילה העשיה הפוליטית שם על העשיה החקלאית לא רק במונחים של כותרות אלא גם במונחים דולריים. ב-2007 ובימים הראשונים של 2008, רשמו עסקי הבחירות באייווה שיא כל-אמריקני על פי מדד ההוצאה לגולגולת. מה שדונם תירס יכול לעשות, הילארי קלינטון יכולה לעשות טוב יותר.

מחר לפנות בוקר (ו' לפי שעון ישראל), כשהבחירות המקדימות באייווה יניבו מנצחים ומפסידים, לאחר יום אחרון של תשדירים פוליטיים זוללי כסף, יהיה אפשר לרשום גם את השורה התחתונה של הקמפיין: ההוצאה המצרפית של המתמודדים משתי המפלגות בזירת אייווה תגיע לכ-50 מיליון דולר על כ-250 אלף מצביעים, כלומר כ-200 דולר למצביע. מספר המצביעים (כלומר המשתתפים ב"קאוקוסים", התוועדויות מקומיות, שבהן נערכות הצבעות) הוא אומדן שמבוסס על נתוני בחירות קודמות.

אם כוללים בחישוב הזרמות כספים חיצוניות, כלומר תשומות מארגונים תומכים שאינם חלק ממטות הבחירות של המתמודדים, תגיע ההוצאה למצביע באייווה לכ-400 דולר, לפי חישובים שעשו כמה כלי תקשורת.

נתונים אלה שוברים את השיא הקודם, שקבע ב-2005 מייקל בלומברג, מייסד אימפריית המדיה שקרויה על שמו, במסע הבחירות לראשות עיריית ניו-יורק: 103 דולר למצביע, עם הוצאה של 78 מיליון דולר.

חשיבותה של אייווה בבחירות בארה"ב עומדת ביחס הפוך לגודלה. יחודה בעובדה שבה נפתח סבב הבחירות המקדימות בארה"ב, התהליך שבו קובעת כל מפלגה את מועמדה לבחירות לנשיאות. הזוכים באייווה מקבלים חשיפה כלל-ארצית עצומה ודחיפה חזקה בבחירות המקדימות בהמשך. זכיה באייווה אינה הכרחית למינוי כמועמד בבחירות לנשיאות, אבל היא עוזרת מאוד.

על מה הלך הכסף? מתוך 50 מיליון דולר שהזרימו מטות המועמדים, יותר מ-30 מיליון דולר מימנו תשדירי פרסום בתחנות הטלוויזיה המקומיות באייווה. נכון ל-29 בדצמבר, נחשפו צופי הטלוויזיה באייווה ל-50 אלף תשדירי פרסום פוליטיים, לפי סקר של סי.אן.אן.

יותר ממיליון דולר הוקדשו לתשדירים בתחנות רדיו מקומיות. כ-10 מיליון דולר הוזרמו לדיוור ישיר. עלות שיחות מוקלטות אוטומטיות לטלפונים הביתיים של תושבים נעה בין שמונה ל-10 סנט לשיחה. לפי אומדן, הוציאו מטות המועמדים לפחות 500 אלף דולר על שירות זה. ועוד לא חישבנו הוצאות שכר לעובדי המטות, כיסוי הוצאות מתנדבים, שכירת רכב, הוצאות משרד וכו', שגבו כשמונה מיליון דולר מהמטות.

במחנה הדמוקרטי, שלושת המובילים בסקרים רשמו את ההוצאות הגדולות ביותר: ברק אובמה (יותר מתשעה מיליון דולר); הילארי קלינטון (7.2 מיליון דולר); וג'ון אדוארדס (3.2 מיליון דולר). בצד הרפובליקני, שיאן ההוצאות הוא המיליונר מיט רומני, מושל מסצ'וסטס לשעבר, שהוציא 7.2 מיליון דולר (מכספו שלו) ואחריו מייק האקבי, אוונגליסט ומושל ארקנסו לשעבר, שהוציא 3.2 מיליון דולר.