סיום עגום לשנת 2007 בארה"ב: שיעור האבטלה זינק ל-5%; למשק נוספו רק 18 א' משרות

הצפי היה כי יתווספו 70 אלף משרות וכי שיעור האבטלה יעלה בשיעור מתון ל-4.8% * מספר שעות העבודה במשק נותר ללא שינוי * בנוסף, השכר לשעה עלה יותר מהציפיות * החלטת הריבית הקרובה של ה'פד': בסוף החודש

סיום עגום לשנת 2007 בשוק העבודה האמריקני. שיעור האבטלה קפץ ל-5% בדצמבר מ-4.7% בנובמבר - שיעור אבטלה זה הוא הגבוה בארה"ב מזה כשנתיים. שנת 2008 רק החלה, אולם לאור הנתונים הנועלים של השנה הקודמת העיניים נשואות כבר לעבר החלטת הריבית בסוף החודש (22 בחודש). הספקולנטים כבר מעלים השערות כי תיתכן הורדת ריבית מוקדמת מאשר התאריך הקבוע. ישנם גם כאלה הגורסים כי הריבית תורד בשיעור גבוה יותר מאשר רבע אחוז, ואולי אף שני הדברים גם יחד.

באשר לנתונים עצמם אותם פרסם טרם תחילת המסחר משרד התעסוקה, מספר המועסקים בארה"ב (ללא ענפי החקלאות) בחודש דצמבר עלה בשיעור זעום של 18 אלף איש - זאת למול תחזיות לתוספת משמעותית יותר של 70 אלף. במקביל עלה כאמור שיעור האבטלה ל-5% - הציפיות אומנם היו כי שעור האבטלה יעלה (ל-4.8%), אולם לא לשיעור כפי שנמדד לבסוף.

יתרה מכך, פילוח נתוני המשרות שנוספו לפי המגזר העסקי והמגזר הפרטי מעלה כי העלייה נטו נרשמה הודות לתוספת של 31 אלף משרות בסקטור הציבורי ואילו הסקטור הפרטי-העסקי הצטמק בכ-13 אלף משרות - גם כן לא בשורה חיובית.

יצויין כי שני הנתונים, עבור מספר המשרות החדשות ושיעור האבטלה, נגזרים משני סקרים נפרדים, כך שהמגמה החד צדדית עליהם מעידים השניים, בשילוב הידוע על הצמיחה המאטה במדינה, מעלים את החששות באשר למצבו של המשק האמריקני.

משרד העבודה האמריקני דיווח בנוסף כי קצב יצירת המשרות החדשות במשק גדל בשיעור הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2003, אז דווח על ירידה של 42 אלף משרות. מדובר בנתון נמוך הרבה יותר ממוצע העערכות של האנילסטים, אשר צפו כי מספר המשרות במגזר הלא-חקלאי יגדלו ב-70 אלף בחודש שחלף.

מספר שעות העבודה במשק נותר ללא שינוי - על 33.8 שעות בשבוע, כמו בנובמבר, למרות שמספר השעות הנוספות ירדו ב-3.9% מ-4.1% בנובמבר. עם זאת שכר השעה עלה ב-0.4% למול צפי לעלייה של 0.3% בלבד.

נתוני חודש דצמבר מאפשרים לבצע סיכום של שנת 2007 כולה: למשק האמריקני נוספו 1.33 מיליון משרות (ללא מגזר החקלאות). שיעור האבטלה הממוצע עמד על 4.6%. זאת לאחר שנתוני חודשי אוקטוב