פריזמה: סבירות רבה למהלך של ירידת תשואות האג"ח השקלי הארוך ב-2008

"אנו נמצאים במגמת התאוששות של מדד האטרקטיביות, מגמה שצפויה לבוא לידי ביטוי בכניסה מחודשת של משקיעים זרים בתקופה הקרובה"

בסקירתו על שוק האג"ח המקומי, מצביע מנהל מחלקת המאקרו, רפי גוזלן, על נקודת מפנה הצפויה לבוא במהלך שנת 2008 מכיוון השחרים הארוכים. במסגרת הסקירה בוחן גוזלן את מידת האטרקטיביות בהשקעה בשוק האג"ח המקומי באופן אבסולוטי ובהשוואה למדינות שונות המדורגות בדומה לדרוג של מדינת ישראל (דרוג האשראי למטבע המקומי: -AA).

גוזלן מדגיש כי במהלך החודשים האחרונים נרשמו עליות בתשואות האג"ח הארוך (שחר ל-10 שנים) ביחס לתשואות האג"ח האמריקאי בטווח דומה לפדיון. על רקע העלייה בפרמיית הסיכון הגבוהה יותר אותה דורשים המשקיעים בבואם להשקיע בנכסים הנחשבים למסוכנים יותר יחסית לאג"ח הממשלתי האמריקאי.

עליית המרווחים אינה יחודית לשוק האג"ח המקומי, אלא אפיינה גם מדינות אחרות בעלות דרוגים דומים למשק הישראלי. אולם בפריזמה מציינים כי ההפתעה האנפלציונית במדד נובמבר "הוסיפה שמן למדורת השחרים", והובילה לעלייה נוספת בתשואות האג"ח השקלי אף מעבר לזו שנרשמה במשקים המתעוררים האחרים.

אולם, החל מהמחצית השניה של חודש דצמבר מבחינים בפריזמה במהלך משמעותי של ירידת המרווח בין הריביות הבין בנקאיות לאג"ח הממשלתי המקביל, ירידה שלא באה לידי ביטוי בירידת תשואות בשוק האג"ח המקומי. להערכת פריזמה בנק ישראל יחפש "תרוצים" להעלאת ריבית מתונה ככל הניתן מכיוון שהוא חושש מגלישה למיתון בארה"ב.

בפריזמה לא צופים כי בארה"ב ירשם מיתון חריף ומעריכים כי כניסה מחודשת של משקיעים זרים למשקים המתעוררים - תביא לירידת התשואות המקומיות והמרווחים בין האג"חים המקומיים למקבילים להם בארה"ב.

בהתייחסו למדד האטרקטיביות מבחין גוזלן, שלאורך השנים, שינוי במדד האטרקטיביות היווה משתנה מקדים לפעילות של משקיעים זרים בשוק האג"ח המקומי. לדעתו, כיום אנו נמצאים במגמת התאוששות של מדד האטרקטיביות, מגמה שצפויה לבוא לידי ביטוי בכניסה מחודשת של משקיעים זרים בתקופה הקרובה.

לפיכך, מצביעים בפריזמה על סבירות רבה למהלך של ירידת תשואות באג"ח השקלי הארוך בתקופה הקרובה, כאשר עלייה במדד דצמבר סביב ציפיות הקונצנזוס (0.3%-0.5%) וסנטימנט פסימי פחות לגבי הפעילות הריאלית בארה"ב - צפויים לתמוך בהמשך מגמה זו.