ליצואנים קשה?

אותי דווקא מעודדת התעלמות האוצר מדרישתם להתערב במסחר בדולר

נשיא התאחדות התעשיינים קרא לשר האוצר להתערב ולעצור את התרסקות הדולר. קראתי גם כי כעס על שר האוצר שהשיב פניו ריקם. אותי דווקא עודדה משיכת הכתף של השר.

רבים בעבר דרשו לווסת מחירים שונים במשק. כבר היינו בסרט הזה שבו הממשלה ובנק ישראל קבעו הן את המחירים והן את הכמויות, ואף האמינו שהם עושים זאת טוב יותר מהשוק. הימים הללו חלפו לבלי שוב. הממשלה ובנק ישראל משתדלים היום שלא להפריע, ואם אפשר, גם להקל על ידי רפורמות מבניות חשובות. וראה זה פלא, דווקא בעת שהממשלה מניחה למשק להתנהל באופן חופשי, נרשמת צמיחה מהירה ומתמשכת. מי היה מאמין.

אבל היצואנים מתלוננים. בצדק. אלא שאת התלונות עליהם להפנות, אם בכלל, לעצמם או לנשיא ארה"ב. לא שמעתי אותם מתלוננים בימים שהדולר התחזק. האמת, אני מבין לליבם. אך מה הם מציעים לשר האוצר ולנגיד שלנו? מהו אותו שער דולר-שקל שיהיה נאה בעיניהם? מה דעתכם על 4.50 שקל לדולר, נשמע מכובד?

הבה נראה כיצד נגיע אל השער הזה חיש קל וללא מאמץ. דרך אחת, לא אלגנטית, היא פשוט לחזור למשטר הישן והחביב של שער קבוע. הממשלה תכריז על השער מחר בבוקר והכל יסתדר. מדובר אמנם בפיחות של כ-20%, ומשקיעים זרים וסוכנויות דירוג ירימו איזו גבה או שתיים בתימהון, ויורידו לנו את הדירוג די מהר, אבל מה זה לעומת עידוד היצוא?

דרך אחרת, אלגנטית יותר, היא לעשות את הקפיצה לשער המיוחל בהדרגה. כל שנדרש הוא לשכנע את הנגיד כי עליו להוריד את הריבית במשק ב-2% נניח. אם הורדת הרבית ההדרגתית לא תביא את הדולר לשער המיוחל, יוסיף הנגיד עוד איזו הפחתה רצינית והכל יסתדר. ומה תהיה התוצאה? ריבית נמוכה של 2%-3% תבריח משקיעים מקומיים וזרים מהשקל אל זרועות הדולר, והשוק יעשה את העבודה על ידי לחץ על שער החליפין. כל כך פשוט.

אלא שהתרגיל שלנו לא מסתיים כאן. שער החליפין אמנם טיפס ועלה לשמחת ליבם של היצואנים ומשכירי הדירות בדולרים, אלא שהריבית הנמוכה והשער המתפרץ הביאו לעליית מחירי היבוא, להקטנת החיסכון, לגידול מסוכן בגירעון במאזן התשלומים, ולעליית האינפלציה ל-10%-15% לשנה.

הצמיחה נבלמת לאיטה והאבטלה מתחילה לעלות שוב. חברות הדירוג מנמיכות את התחזיות ולבסוף גם מורידות את דירוג האשראי של ישראל. גם ב- OECD חושבים שנית אם זה הזמן המתאים לצרף את ישראל לחוג המדינות המפותחות. משקיעים זרים מתחילים למכור נכסים, הדולר כבר עולה לעבר 5 שקלים.

המשק בסחרור. נשמע לכם כמו מסע אחורה בזמן לשנות השמונים העליזות של המאה הקודמת? צדקתם. האם ראשי התעשיינים באמת מאמינים ששר האוצר יכול להביא מזור לירידת הדולר בעולם? או שמא כדאי שיסבירו לחבריהם כי ניתן להתגונן מפני היחלשות הדולר על ידי רכישת הגנות מתאימות בשוק ההון?

זה לא בחינם אמנם, אבל הרבה יותר יעיל ונכון. אמת, אם הדולר יתחזק לו פתאום, מה שיקרה ודאי ביום מן הימים, אז רכישת ההגנות הללו תסתבר כמיותרת בדיעבד. לא נורא בהשוואה להפסד ההכנסות שנגרם ליצואן בעת שהדולר יורד מבלי שנרכשו הגנות מתאימות. אלא שכנראה יות ר זול לצעוק על שר האוצר. אם לא יועיל גם לא יזיק.