מה עשו לדולר

כך נפלו גיבורים: בן ברננקי הופך את המטבע שלו ליעד לסוחרי קרי-טרייד

אילן דניצגר הוא מרצה למט"ח במרכז להשכלה פיננסית מקבוצת מטריקס ומנכ"ל "פורקס אילנד" - ניהול תיקים במט"ח

עד שנת 2004 היתה הריבית בארה"ב בשיעור 1%. הנגיד המיתולוגי, אלן גרינספן, העלה את הריבית 17 פעמים ברציפות עד שהעמידה בשיעור 5.25% בשיאה. מאז ירדה תוך תקופה קצרה לרמתה היום (4.25%).

אתמול הופחתה הריבית ב-75 נקודות בסיס לשיעור של 3.50%. בהודעת הפדרל ריזרב על ההפחתה נאמר ש"הבנק ימשיך להיות קשוב לשווקים והוא מוכן לנקוט פעולות משמעותיות נוספות", דבר שמאותת על הפחתות אפשריות נוספות בעתיד.

ובכן ריביות כמו שהיו עד שנת 2004 (1%) כבר אינן נראות כה רחוקות. חסרות רק מספר הורדות ריבית נוספות והמטבע האמריקני יעבור מתיחת פנים וייהפך למטבע בריבית "יפנית".

אני כותב "יפנית", כי עד שנת 2003 הייתה הריבית ביפן 0%. הריבית הבין בנקאית בתקופה זו הייתה שלילית. כלומר, אם לקחת הלוואה מבנק יפני היו משלמים לך ריבית (נחמד לא?). סוחר מטבעות התבטא באוזני בתקופה זו "היפנים הולכים להתפנות ומוציאים יותר מאשר הם מכניסים". מאז אמנם עלתה הריבית ביפן אך שיעורה כיום עודו נמוך - 0.5%.

ריבית בשיעור כה נמוך, מעודדת סוחרים וספקולנטים לבצע עסקאות בשיטת Carry Trade (נטילת הלוואה במטבע שהריבית שלו נמוכה, והשקעת הכסף במטבע שהריבית עליו גבוהה).

הורדת הריבית האחרונה מקרבת את הדולר האמריקני לקראת אפשרות של מיצובו כמטבע לסוחרי מט"ח שפועלים בשיטת Carry Trade. הדבר עלול להביא לתנודות חדות בערכו, יותר מאשר בקצב הנוכחי.

אני מתקשה להאמין שהבנק המרכזי באמריקה ייתן ידו למצב כזה. למרות זאת, קצב הורדות הריבית באחרונה לא מאפשר לנו להעריך את הדולר כפי שהערכנו בעבר.