מבולבלים? גם אנחנו

לא ברור לאן הולך הדולר כי התקופה הקרובה תהיה מטלטלת

אילן דנציגר הוא מרצה למט"ח במרכז להשכלה פיננסית מקבוצת מטריקס ומנכ"ל "פורקס אילנד"- ניהול תיקים במט"ח

צרוף ארועים כלכליים נדיר גורם בשבועות ובעיקר בימים האחרונים לערך הדולר לצנוח צניחה חופשית בהשוואה לשקל. הירידות החדות בשערו כנגד השקל הופכות את המהלך שהחל במרומי 4.70 שקל לדולר לחד ואלים.

המהירות והאלימות הן סימן הכר מקובל לסופו של מהלך, אבל אף לא אחד מוכן או יכול להתחייב על התחתית.

הירידות החדות משער של 3.80 ועד לכמעט 3.60 אתמול (ג') החלו עם הורדת הריבית המפתיעה והבלתי צפויה של הנגיד האמריקני, בן ברננקי, בשבוע שעבר. כולנו ציפינו להורדת ריבית של 0.50% או 0.75% בישיבה שתוכננה בעצם להיום (30 בינואר). בפועל הופחתה הריבית כבר בשבוע שעבר, במטרה לנסות ולעצור את המפולת בשערי המניות שכולם, כך נראה, מאמינים שתגיע.

בשוק כבר מדברים על הורדת ריבית נוספת של 0.50% בישיבת "הפד" המתוכננת להערב. הורדה בשיעור נמוך מזה תפתיע את השוק שמגלם בזעזועיו האחרונים ריבית בשיעור 3% ולא פחות.

אל הורדות הריבית בארה"ב נוספה החלטת נגיד הבנק בישראל, סטנלי פישר להשאיר את הריבית ללא שינוי (4.25%).

למרות מצב המשק הישראלי, שנתוני הצמיחה שלו מפתיעים לטובה, לא מצא הנגיד לנכון להוריד את הריבית על מנת לנסות ולעצור במעט את הירידה בשער החליפין.

העברת כספים מפיקדונות דולריים לפיקדונות שקליים

הפרש ריביות של 1.25% לטובת השקל, אם אמנם תופחת הריבית בארה"ב הערב כצפוי, עלול לגרום לכך שבעלי פיקדונות דולריים עשויים להעביר את כספם לפקדונות שקליים מה שכולם מקווים מגולם כבר במחיר 3.60.

אי הורדת ריבית בישראל, למרות הורדות חוזרות ונשנות בארה"ב, לא תעצור את הדולר ב- 3.60.

תרומת הספקולנטים

לכל אלה יש להוסיף את השפעת הספקולנטים על השוק. אותם לא מעניין אם השער יעלה או ירד. הם רק רוצים להיות שם כשזה קורה ולהרוויח מהמהלך המוניטרי ומהפוזיציה שלהם.

לא בכדי מסומן התיקון הגדול האחרון משער של 3.90 לשער של 4.30 (לפני מהלך הירידות האחרון) לספקולנטים בעלי כיסים עמוקים.

יצואנים יקרים - הדקו את החגורות וגדרו את הסיכונים

כל הסימנים האלה מאותתים שהתקופה הקרובה בזירת המט"ח תהיה תנודתית ביותר, עד שהמהלך יסתיים באופן ברור.

היצואנים מתלוננים ובצדק, אבל, חברים שלי: אין פשוט מלהבטיח את עצמכם מעליות או ירידות בשער. נכון, יש לכך עלות מסוימת, אך היא מתבטלת בשישים לעומת הפסדים חסרי תקדים מזעזועים בשער.

מילים אלה מיועדות גם ליבואנים. עליות בשער החליפין, יגיעו גם יגיעו ואז כנראה נשמע שוב את קולם של מי שלא ביטחו את עצמם מפני העליה בשער.

אף אחד לא יודע באמת לאן ילך הדולר, אך צרוף הארועים הנ"ל לא מסמן רגיעה קרובה.