משרד האנרגיה האמריקני ביטל את השתתפותו במיזם חדשני להטמנת פחמן דו-חמצני של תחנות כוח

תת שר האנרגיה אמר לעיתונאים בשיחת ועידה כי הסיבה לביטול ההסכם היא שעלות המיזם צפויה להגיע לסכום עתק של 1.8 מיליארד דולר - הרבה מעבר לתקציב שהוקצה לפרויקט

משרד האנרגיה האמריקני ביטל השבוע את השתתפותו במיזם טכנולוגי להטמנת פליטת פחמן מתחנות כוח לטובת מנגנון מימון שונה לטכנולוגיה הזו.

בשנה שעברה חתם המשרד על הסכם עם FutureGen Alliance, קבוצה של חברות פחם ונפט, להשקעה של 950 מיליון דולר בטכנולוגיה שמטמינה באדמה פליטת פחמן דו חמצני (2CO) של תחנות כוח המונעות בפחם. בדצמבר הוכרז האתר שבו יתקיים הניסוי בטכנולוגיה החדשה, העיירה מאטון באילינוי.

השבוע הודיע משרד האנרגיה על ביטול ההסכם ובמקום זאת פירסם בקשה חדשה לקבלת מידע על הצעות להדגמה של הטכנולוגיה הזו בתחנות כוח שמפיקות לפחות 300 מגה-וואט חשמל. המשרד מסר גם כי תקציבו של הנשיא בוש ל-2009 יכלול הקצאה של 648 מיליון דולר למימון "מחקר פחמן נקי".

תת שר האנרגיה, קליי סל, אמר לעיתונאים בשיחת ועידה כי הסיבה לביטול ההסכם עם FutureGen היא שעלות המיזם צפויה להגיע לסכום עתק של 1.8 מיליארד דולר. הרבה מעבר לתקציב שהוקצה לפרויקט.

לטענת משרד האנרגיה, התקדמות בטכנולוגיות הטמנת ואחסון הפחמן תאפשר לתחנות הכוח לאגור 30% יותר פליטה של 2CO ביחס לתחזית שפורסמה כאשר המיזם נדון לראשונה בשנת 2003.

על פי התוכנית החדשה, תחנת הכוח הנסיונית תוקם עד 2015. ההחלטה על המימון צפויה בסוף שנה זו. החברות בקבוצת FutureGen שהודיעו כי ימשיכו בתכנון המקורי שלהן יוזמנו להצטרף למיזם החדש. משרד האנרגיה צפוי לממן 100% מעלות ההטמנה והאחסון של הפחמן במסגרת המיזם. לדברי סל השוני בין המיזמים הוא שבהסכם הקודם נשא המשרד ביותר מדי סיכון פיננסי.

הטמנת פחמן נחשבת כיום לטכנולוגיה חשובה לצמצום פליטת גזי החממה בעולם, אך הבעיה היא שמדובר בטכנולוגיה שלא נוסתה עד היום בקנה מידה גדול.