שער הדולר עצר ברמה של 3.594 שקלים - צנח ביותר מ-3% תוך שבוע; האירו איבד 2.1% בתקופה

[לטבלת שערים מצטלבים][לאתר המט"ח] במהלך המסחר היום הגיע שערו של הדולר אף לרמה של 3.586 שקלים * אתמול סיים הדולר חודש אדום במיוחד במהלכו ירד שערו מול השקל ב-22 אגורות שהם 5.75%

שבוע המסחר במט"ח ננעל היום בהתחזקות נוספת של השקל מול המטבעות הזרים המובילים. החלשות הדולר עלתה במהלך יום המסחר המקוצר על 1% והתמתנה במעט לקראת קביעת השערים היציגים. בסיכום השבועי ירדו שני המטבעות הזרים המובילים בשיעור חד.

נזכיר כי אתמול נחתם חודש "ינואר השחור" שהיה אדום ביותר עבור השטר האמריקני הירוק שאיבד גובה בעולם על רקע הפחתות הריבית החדות בארה"ב במהלכו (1.25%, בשתי פעימות). הדולר איבד מערכו במהלך ינואר 22 אגורות - אובדן של כ-5.75% מערכו. האירו צנח גם הוא מול השקל החזק - איבד 27 אגורות או 4.8%.

גם ביום המסחר הראשון בחודש פברואר רשם כאמור הדולר החלשות משמעותית. שערו היציג נקבע ברמה של 3.594 שקלים - ירידה יומית של 0.86%. במהלך המסחר ירד שערו של הדולר אף לרמה של 3.586 שקלים. האירו נסחר היום בירידה דומה בשיעור של 0.76% ושערו היציג נקבע ברמה של 5.347 שקלים.

בסיכום השבועי ירד שער הדולר ב-3.1% - האירו איבד 2.1% בתקופה.

לאומי: המגזר העסקי צופה התחזקות לדולר - בעבר הוא טעה בגדול

בסקירת סוך השבוע של הבנקים מציינים בבנק לאומי שני גורמים חשובים שפירסמו סקירות לגבי מצבו של הדולר מול השקל. הגורם הראשון היה בנק ישראל שדיווח השבוע כי פרמיית הסיכון של ישראל (הנמדדת ע"י מרווח ה-CDS ל-5 שנים), עלתה ל-0.55% מ-0.32% לפני כחודש. עלייה שמשמעותה היא המשך התרחבות התנודתיות של שער החליפין תוך עלייה ברמת הפעילות בשוק. עליות, המקטינות את אטרקטיביות ההשקעה בשקל, הם ציינו.

למול הערת בנק ישראל מביאים בלאומי גם את ציפיות המגזר העסקי שהצביע כי ממוצע הציפיות לשער החליפין לסוף דצמבר 2008 עומד על כ-4.18 שקל לדולר, תוך מעבר דרך שער 4.03 כבר לקראת סוף הרבעון הנוכחי. אולם ברמיזה על יכולת ה"חיזוי" העסקית הם מזכירים כי בסקר הקודם שנערך בספטמבר עמד ממוצע הציפיות לשער החליפין לסוף הרבעון הרביעי של 2007 שעמד על 4.14 שקל לדולר " פספוס כלפי מעלה של כ-7%". בהכללה הם מציינים כי הציפיות ל-2008 "משקפות ציפיות להתאוששות בשנה הקרובה במצבה של הכלכלה האמריקאית בכלל ובמצבו של הדולר בעולם בפרט".

"להערכתנו, חוסנו הפיננסי של השוק המקומי וחשיפתו הנמוכה יחסית להשפעות הישירות של משבר הסאב-פריים וכן פער הריביות השורר בין המשק המקומי לזה אמריקאי (1.5% לטובת המשק המקומי), צפויים להמשיך ולתמוך במטבע המקומי בטווח הקצר-בינוני.

בבנק פועלים מציינים כי מגמת איבוד התמיכה של הדולר בשל הורדות הריבית בארה"ב ממשיכה כאשר כבר כעת צופים חוזי הריבית הרחבה מוניטרית נוספת בריבית לקראת הישיבה בחודש מארס הקרוב. מהלך שעשוי להגדיל עוד את הפער שנפער בין הריבית השקלית לדולרים (1.25%, לטובת הריבית המקומית) - "רק לפני שבועיים הריביות בשתי המדינות היו זהות - פער הריביות ימשיך להתרחב בחודשים הקרובים", הם אומרים.

בנוסף, השקל ימשיך וייתמך גם מבית בעזרת המשקיעים הזרים שצפויים להמשיך להשקיע בישראל, אומרים בפועלים שמציינים בנוסף כי מכיוון הזירה האמריקנית השבוע הבא יהיה עמוס בנתוני מאקרו שעתידים להשפיע על המסחר, בהם, בין היתר, נתונים נוספים מענף הנדל"ן, ומתחומי התעסוקה, הפיריון, והקורלציה בינהם.

לפני כל אלה יש לציין כי היום (ו') יפורסם בארה"ב דו"ח התעסוקה החודשי (לסיכום חודש ינואר). נתוני החודש הקודם (דצמבר 2007), בו עלה שיעור האבטלה בארה"ב ל-5%, היה תחילתו של גל הירידות האחרון בשווקים האמריקניים, בדולר ובעולם. גל שצבר תאוצה בהמשך החודש שעבר.