המאבק בין פרידמן למערכת המשפטית עולה מדרגה: 19 שופטים בכירים מאיימים לפרוש

(עדכון) - זאת בשל "חוק הקדנציות" שיזם פרידמן * שר המשפטים הגיב היום לטענות ברק כי הרפורמות שלו מסכנות את הדמוקרטיה: "טענותיו כלפיי מנופחות ותלושות מהמציאות עד שהן מאבדות מאמינותן"

"הטענות של אהרן ברק, הן כל-כך מנופחות וכל-כך תלושות מהמציאות עד שהן מאבדות את כל אמינותן". כך תקף היום (א') שר המשפטים, דניאל פרידמן, את נשיא בית המשפט העליון לשעבר, בגין דברים שאמר עליו לאחרונה, ובראשם שרפורמות פרידמן מסכנות את הדמוקרטיה ועלולות להפוך את ישראל למדינת עולם שלישי.

פרידמן, שדיבר בגלי צה"ל, הסביר שאפשר להתווכח לגוף השיטות שהוא מציע, אם הן טובות יותר או פחות, אולם לומר על כל נושא שהוא מעלה שזהו הרס הדמוקרטיה "זה להביא את הדברים לאבסורד גמור ומאבד לחלוטין את האמינות". השר ציין כדוגמה את הצעתו לשנות את שיטת מינוי השופטים בדומה לזו המקובלת בארה"ב ובחלק מאירופה. "האם נאמר שארה"ב או שכל מדינות אירופה אינן דמוקרטיות? אלה לא דברים רציניים. זו דוגמה לניסיון של ניפוח טענות שאין בהם ממש ולניסיון לנפח או לעורר סערה". השר ציין, שהוא שולח את הצעותיו לגורמים שונים, ובהם אהרן ברק, ומקבל את הערותיהם. "יש קשר בינינו", אמר.

פרידמן דיבר על "קבוצה שמעוניינת להסית, ליצור סערות ולהעלות טענות ושאולי איננה מרוצה מדבר כזה או אחר ולכן מחפשת עילות נוספות", אך סירב לפרט אם כוונתו לשופטים או לעיתונאים. עם זאת, בהמשך התבררו דבריו. "היוצאים בצורה הזאת הם בעיקרם או כמעט כולם יוצאי בית המשפט העליון לשעבר. תבדוק התבטאויות של שופטים מחוזיים ותמצא לא מעט שתומכים בי חד-משמעית", ציין. לדבריו, "אלה שתי שכבות שונות לגמרי, שני עולמות שונים. לבית המשפט העליון יש איזו שליטה מוחלטת על כל המערכת, (הוא) יוצא בזעקה על כל שינוי".

איומי פרישה

הסערה התורנית נוצרה בעקבות פרסום של העיתונאית שני מזרחי ב"מעריב", לפיו 19 שופטים מאיימים לפרוש מכהונתם, בשל "חוק הקדנציות" שיזם פרידמן ומגביל את כהונתם של נשיאים וסגני נשיאים ופוגע לטענתם בפנסיה שלהם. לפי הפרסום, השופטים שוקלים לפנות באופן תקדימי לבית המשפט, לאחר שקיבלו חוות דעת משפטית, לפיה הרפורמה מהווה הרעה בתנאי תפקידם.

מדובר ב-19 מתוך כ-100 נשיאים וסגני נשיאים של הערכאות השונות, שתפקידם אמור להסתיים בקרוב ואמורים להודיע האם ברצונם לפרוש מהמערכת או לשוב לכהן כשופטים "רגילים". פרידמן אמר היום שחוק הקדנציות, הקובע קדנציה אחת של שבע שנים, מקצר רק בשנה את הנוהג הקיים: קדנציה של 4 שנים, שהוארכה ב-4 נוספות. לדבריו, החוק החדש אינו חל על הנשיאים וסגניהם המכהנים כיום.

באשר לתנאי הפנסיה והשכר, אמר פרידמן שאמנם הפרשי השכר אינם גדולים, אך בכל מקרה הוא תומך בכך ששכרם של הנשיאים וסגניהם לא ישתנה גם לאחר תום כהונתם.