מי שלא מוכר בגבוה מוכר בנמוך

רכישת יאהו תהיה הסנונית הראשונה שתחיה את שוק המיזוגים והרכישות?

ביום שישי פורסמה עסקת רכישת מיקרוסופט את יאהו בשווי של 44.6 מיליארד דולר בפרמיה של 62% על שווי החברה יום קודם לכן.

אין ספק כי השווקים חיכו מזה זמן כי תחזור קדחת הרכישות שתפיח רוח חיים בשווקים דבר אשר אפיין את שנת 2006 ושנת 2007 עם לא מעט רכישות מכיוון קרנות Private Equity.

השנים האחרונות אופיינו ברמת ריביות נמוכות דבר שסייע לשוק המיזוגים והרכישות, אולם במהלך החודשים האחרונים חלה האטה בקצב עקב משבר האשראי שסגר את זרם ההלוואות והקשה על חברות וקרנות להשיג מימון לביצוע הרכישות.

בשנת 2006 שווי הרכישות והמיזוגים בעולם עמדו על כ-3.5 טריליון דולר ובשנת 2007 עמדו על כ-4 טריליון דולר.

על רקע הירידה בשווי של חלק מן החברות ייתכן שנראה שוב התחלה של מיזוגים ורכישות כפי שקרה עם חברת יאהו דבר היכול להחיות את השווקים. רכישת מיקרוסופט את חברת יאהו הינה עסקה הממוקמת במקום ה-36 בעולם מבחינת גובה שווי עסקה שנעשתה אי פעם.

מדובר על העסקה הגדולה ביותר בתחום הטכנולוגיה. ניתן למנות רכישות גדולות לפני כן שהיו בתחום שירותי הטלקום כאשר AT&T רכשה בשנת 2006 את Bellsouth בשווי של 83 מיליארד דולר ובתחום התרופות כאשר Sanofi רכשה בשנת 2004 את חברת Aventis בשווי של 72 מיליארד דולר.

אחד הגורמים לרכישה הינו ניסיון התחרות בין מיקרוסופט לגוגל, מיקרוסופט הבינה שכדי להיות מתחרה אמיתית היא צריכה את יאהו.

מיקרוסופט עשתה ניסיון קודם לרכוש את יאהו בחודש פברואר 2007 והצעתה נדחתה על ידי יאהו שאז נסחרה במחיר של כ-31 דולר, המחיר בו היא נרכשת כעת, ומן הסתם אילו הייתה ניתנת פרמיה לפני שנה אולי לא בסדר גודל של 62% אך בהחלט של עשרות אחוזים, ייתכן והעסקה היתה יכולה לצאת אל הפועל עוד קודם לכן.

ביום שישי נרכשה יאהו וזאת לאחר שירדה מנייתה מתחילת השנה (עד להודעה על הרכישה) בכ-18% בין השאר עקב דו"חות חלשים ותחזית חלשה לרבעון הבא.

מי שלא מוכר בגבוה מוכר בנמוך

ישנם נימוקים בעד ונגד העסקה כמו מחיר יקר ששולם ליאהו (מכפיל מכירות של כ-6.4 ומכפיל רווח של כ-67), מיזוג גדול מאוד שיצריך משאבים בניסיון להביא להצלחת המיזוג, קושי לקחת נתחי שוק מגוגל ששולטת על 56% מן החיפושים באינטרנט בארצות הברית לעומת 18% ליאהו ו-14% למיקרוסופט. כמו כן נדרשים אישורים של הרגולטור שכבר הודיע כי מעוניין לבחון את ההצעה.

מנגד, נימוקי הבעד מציינים את העובדה שיאהו חזקה באסיה ומיקרוסופט חזקה באמריקה הלטינית ובאירופה והשילוב ביניהם יגדיל את נתחי השוק שלהן. יש לעקוב מקרוב ולראות האם רכישת יאהו תהיה הסנונית הראשונה שתחיה את שוק המיזוגים והרכישות.

השקעות נוספות שחשוב כי ייעשו בשוק האמריקאי וחשוב לשים לב אליהן הן השקעות במבטחות איגרות החוב.

ניסיונות השקעה הינם גורם משמעותי מאוד במשבר האשראי כיום וכעת הן נותנות איתות בשוק מבטחות איגרות החוב. ביום שישי פורסם,אך לא באופן רשמי, כי הוקם קונסורציום של 8 בנקים וביניהם Citigroup ו UBS להזרמת מימון ל MBI מבטחת איגרות החוב הגדולה ביותר וכמו כן ל Financial Guarantee Insurance. בנוסף לכך ייעשה ניסיון להזרים הון לחברת Ambac Financial Group.

חברות אלה דיווחו על הפסדים גבוהים והן עומדות בסכנה של הורדת דירוג במידה ולא יוזרם להן הון.

הורדת דירוג לחברות אלה יכולה להביא לטלטלה נוספת בשוק מאחר ומחזיקי החוב שלהן לא יוכלו להמשיך להחזיקן ויהיו חייבים למכור אותן. כמו כן, הורדות דירוג עלולות להביא למחיקות נוספות בבנקים מאחר והם תלויים במבטחים לכיסוי ניירות הערך.

מכאן החשיבות הרבה למהלכים הנשמעים להזרמת ההון לחברות אלה שתתרום להרגעת שוק האשראי ושווקי ההון.

הכותב הוא מנהל חדר עיסקאות סניף ישראל בחברת הברוקרים האמריקאית Oscar Gruss