חברה קדישא: "בנייה של בתי עלמין אינה זקוקה להיתרי בנייה"

בית המשפט בחיפה קיבל עתירת התושבים והחליט כי בית העלמין הוותיק לא יורחב

האם בתי עלמין הם טריטוריה בפני עצמה, בה חוקי המדינה אינם בתוקף? בדיון בפני שופט ביהמ"ש לעניינים מקומיים בחיפה, בדבר הרחבת בית העלמין כפר סמיר, אמר אורן כץ, עו"ד חברה קדישא, כי "בכל מדינת ישראל בנייה של בתי עלמין נעשית דבר שבשגרה, ללא צורך בהיתרי בנייה, והראייה, מאות דונמים של בית העלמין שדה יהושע בנויים ללא היתר".

הדיון עסק בעתירה שהגישו תושבי שכונת כרמליה, הממוקמת מעל בית העלמין הוותיק כפר סמיר. עניינה של העתירה בעבודות כרייה שביצעה חברה קדישא במורדות הכרמל ממרץ 2007, לצורך הכשרת שטחים נרחבים נוספים לקבורה. בבית הקברות, ששמו הרשמי כפר יהושע, כמעט ולא בוצעו בשנים האחרונות הלוויות וב-2005 הוקם בית הקברות תל רגב שמשמש מאז את תושבי חיפה.

עו"ד חגי אשלגי, ממשרד יורם ל. כהן, אשלגי, פישר, אשל, שייצגו קבוצה מתושבי השכונה טענו, כי עד כה הם חששו שחברה קדישא יחלו ב"איוש" הקברים ולא יאפשרו החזרת הגלגל אחורה. ב-1969 אושרה סופית תכנית המאשרת ייעוד הקרקע לחציבת קברים בהר, אולם תושבי האזור טוענים כי עד כה השיקול הציבורי של מראה הכניסה לעיר והתרחבות שכונות המגורים על הכרמל גברו על האפשרות למימוש התכנית.

התושבים חששו כי הבתים שלהם יתקרבו בסמיכות של 100-200 מטר לקברים. בית המשפט קיבל את עמדת העותרים וקבע שבית העלמין לא יורחב.