ביהמ"ש: ועדת מכרזים אינה רשאית לשנות את משקל הקריטריונים במכרז בלא הנמקה

הורה למשרד הבריאות לבחור זוכה במכרז להסעות באמבולנס עבור המרכז הרפואי הלל יפה, לאור המשקלים המקוריים שניתנו לקריטריונים

בית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה פסק כי ועדת מכרזים אינה רשאית לשנות את המשקל שהיא נותנת לכל קריטריון במכרז, בשלב שבו היא יודעת מי המשתתפים במכרז, וזאת אלא אם תנמק זאת בצורה משכנעת בפרוטוקול מסודר.

בית המשפט הורה למשרד הבריאות לבחור את הזוכה במכרז לביצוע שירותי הסעות באמבולנסים עבור המרכז הרפואי הלל יפה, לאור המשקלים המקוריים שניתנו לקריטריונים.

לחברות אמבולנס חדרה וחיאן 1996, שהגישו את העתירה, נודע על המכרז רק לאחר סיור הקבלנים, ולכן ועדת המכרזים האריכה המועד להגשת הצעות. אולם, היא הודיעה על שינוי משקלותיהן של אמות המידה לבחירת הזוכה. כך למשל הופחת משקל המחיר המוצע מ-70% ל-50, ומנגד הועלה המשקל שניתן לניסיונו ומומחיותו של המציע מ-5% ל-30%.

הנימוק לשינוי היה ש"משקולות אלו מייצגות בצורה טובה יותר את מטרות עורך המכרז ותואמות את מהות השירות המוזמן". העותרים טענו שבכך תפרה הוועדה את המכרז למידותיו של מד"א, שבמשך שנים ביצע את השירות עבור הלל יפה, בלא מכרז.

יחס חשדני

השופט אלכס קיסרי קבע, שכדי לבחון את אופן הפעלת שיקול הדעת של הרשות המינהלית, היה עליה לנמק ולתעד בפרוטוקול את החלטתה, מה שלא נעשה. "מכאן, שבאין פרוטוקול מפורט המתעד את נימוקי ההחלטה, לא ניתן להעמיד המעשה המינהלי (ובענייננו, את ההחלטה) לביקורת כלשהי. משום כך, כאשר לא ניתן למצוא הסבר להחלטתה של ועדת מכרזים, הנטייה תהיה לפסול החלטה כזו", נקבע.

קיסרי הוסיף שכאשר הנימוקים להחלטת הוועדה מועלים לראשונה במסגרת ההליך השיפוטי, "עלול הדבר ליצור רושם שאין מדובר בהנמקות המשקפות את תהליך קבלת ההחלטות בוועדת המכרזים, אלא בהנמקות חדשות שנוצרו לצורך ההליך השיפוטי. בנסיבות מעין אלה, יחסו של בית המשפט להנמקות העומדות בבסיס ההחלטה של וועדת המכרזים יהיה, בלשון המעטה, חשדני".

לדבריו, לשון הפרוטוקול היא עמומה וסתמית ואינה מגלה לקורא את הצורך הממשי בשינויים שנעשו במשקלות, שינויים שלא מן הנמנע שיש בהם כדי להשפיע על תוצאות המכרז.

"ברור שבמקום שעורך המכרז עושה שינויים במשקלותיהן של אמות המידה, בשלב שבו ידועה לו זהות משתתפי המכרז, מזמין הדבר גישה חשדנית וביקורתית. כדי להסיר כל ספק וכל אבק חשד - דרוש פרוטוקול המתעד הנמקה עניינית ומשפרוטוקול כזה אינו בנמצא, אין מנוס מן המסקנה כי יש לקבל את העתירה ולהורות כי המכרז יקוים על-פי המתכונת שנקבעה בו מלכתחילה". (עת"מ 4411/07).