משרד גולדפרב מתרחב לעבירות צווארון לבן: עו"ד אילן סופר יעמוד בראש המחלקה

במשרד יפעלו מעתה שתי מחלקות ליטיגציה: ליטיגציה תאגידית ובינלאומית בראשות עו"ד חגית בלייברג, וליטיגציה פלילית של "צווארון לבן" בראשות עו"ד אילן סופר

חלק מהמשרדים המסחריים הגדולים מעדיפים, כעניין של עיקרון, להדיר את רגליהם מעיסוק בתחום הפלילי. באחרונה מתחילים להיראות ניצני שבירה בכמה מהם. כעת מחליט גם משרד עוה"ד גולדפרב, לוי, ערן, מאירי ושות', השני בגודלו בארץ, להיכנס לתחום הצווארון הלבן ולהקים מחלקת ליטיגציה נפרדת לתחום, לצד מחלקת הליטיגציה הקיימת, שתעסוק בתחומים בהם המשרד לא עסק עד כה: עבירות צווארון לבן בתחום דיני ני"ע, הלבנת הון, מיסוי, הגבלים עסקיים (קרטלים) ועוד.

החל מהחודש הבא יפעלו במשרד שתי מחלקות ליטיגציה: אחת שתתמקד בליטיגציה תאגידית ובינלאומית, בראשות עו"ד חגית בלייברג, והשנייה שתתמקד בליטיגציה פלילית של "צווארון לבן", בראשות עו"ד אילן סופר, שפרש באחרונה ממשרד ש. הורוביץ ושות', שם ניהל את מחלקת הצווארון הלבן. עם זאת, שתי המחלקות יעסקו במקביל גם בליטיגציה מסחרית מורכבת, בסכסוכי בעלי מניות ועוד.

סופר יצטרף למשרד כשותף וככל הנראה יגיעו עימו שלושה עורכי דין שכירים ושני מתמחים. משרד גולדפרב, אגב, אינו זר לו. אחיו, עו"ד רמי סופר, הוא שותף במשרד (במקור שותף בדנקנר-לוסקי).

למרות שרק לפני שבועיים, כשהודיע על פרישתו מש. הורוביץ, אמר סופר ל"גלובס" שהוא התקנא משהו בעו"ד ד"ר דורי קלגסבלד שפרש לעצמאות ולכן החליט להקים משרד עצמאי, מסתבר שתוכניותיו השתנו עד מהר. "מייד כשפורסמה הידיעה שאני עוזב את ש. הורוביץ", אומר היום סופר ל"גלובס", קיבלתי שורה של פניות ממשרדים להצטרף אליהם. פנו אליי גם עורכי דין שהציעו לי להקים איתם משרד עצמאי, אחרים ביקשו להצטרף למשרד שאקים. כבר בימים אלה קיבלתי פניות מעורכי דין ממשרדים נוספים ואני שוקל את צירופם".

הסיבה ששינה את דעתו, לדבריו, היא ש"ההצעה מגולדפרב קסמה לי כבר מהרגע הראשון, כי זה משרד גדול שטרם מיצה עצמו בתחום הליטיגציה. כבר במפגשים הראשונים נוצרה לי כימיה מצוינת עם יודי לוי ועודד ערן. מעבר לכך, העובדה שאני נמצא במערכת כל כך גדולה, חושפת אותי לצבר הלקוחות הקיימים של המשרד, שזה חלק מהיתרונות הגדולים שבחבירה למשרד גדול. כמובן שאמשיך לטפל בלקוחות שאינם במעגל המסורתי של גולדפרב".

* לא חששת שזה יתפרש בחוץ כזגזוג?

"החלטה מהסוג הזה, שהיא מאוד משמעותית עבורי, לא נשקלת לפי שיקולים של איך הדברים נראים. השיקולים הם יותר רציניים וארוכי טווח. כשהודעתי על עזיבה, זה בדיוק מה שידעתי ורציתי לעשות באותה נקודת זמן. זו היתה כוונתי - לצאת לדרך עצמאית. עסקתי כבר באיתור משרדים, חיפוש מזכירות וכל הנוגע בכך".

* איך סיכמתם תנאים כל כך מהר?

"אני אדם מאוד תכליתי, שטווח הזמן בין ההתלבטות לקבלת ההחלטה הוא מאוד קצר אצלו והופתעתי לגלות שגם גולדפרב, למרות שהוא משרד גדול, מתנהל בצורה מאוד יעילה ותכליתית. המו"מ היה מאוד קצרצר".

עו"ד יודי לוי, השותף המנהל בגולדפרב, אומר ל"גלובס" כי הכוונה להתרחב לתחום הצווארון הלבן נקבעה כיעד אסטרטגי כבר לפני זמן רב, והעיתוי נקבע לפי זמינות האדם המתאים. "מערך הליטיגציה הכולל של המשרד מופקד עתה בידיהם האמונות של שני ליטיגטורים צעירים ומצוינים, חגית ואילן, שנכון להם עתיד מזהיר". במשרד גאים לציין, שבלייברג וסופר נבחרו באחרונה ע"י המדריך הבינלאומי צ'יימברס אנד פרטנרס לשניים מ-13 עורכי הדין המבטיחים בתחומי הליטיגציה.

* משרדים גדולים אחרים מדירים רגליים מהתחום הפלילי.

"כשמדברים על תחום הצווארון הלבן ולא על התחום הפלילי בכללותו, אוכלוסיית החשודים או הנאשמים בתחום שייכת לעולם העסקי ולכן אנו לא רואים קושי עם זה. הדימוי של יכולת להגן על נאשמים בתחום הזה הוא דימוי חיובי ולא שלילי מבחינתנו. מעבר לכך, אילן מסוגל לעשות לא רק ליטיגציה פלילית, אלא גם לעסוק בפרשיות ציבוריות ובליטיגציה מסחרית. אין לנו קושי עם כך שמחלקות במשרד יעסקו בתחומים מקבילים. למשל בתחום חברות וני"ע יש לנו שלוש מחלקות העוסקות בחלק מהעניינים בתחומים מקבילים, ובחלק אחר יש לכל מחלקה תחום שהוא ייחודי לה".

העובדה שהמשרד מייעד לסופר עיסוק בתחומים ציבוריים, צפויה לקרב אותו לתקשורת. לוי אומר, שאין בכך כדי לשנות מאופי המשרד, המתרחק מאור הזרקורים. "ידענו להתרחק מהזרקורים גם כשטיפלנו בעסקאות מסחריות ותאגידיות גדולות ומורכבות ונתמיד בדרך זו".

בלייברג (39), עובדת במשרד גולדפרב 12 שנים, מתוכן 7 כשותפה. היא מתמחה בתביעות ייצוגיות, חברות, ני"ע ומשפט ואינטרנט. את התמחותה עשתה במחלקה המשפטית של מערכת הביטחון ובמשרד קנטור, אלחנני, טל ושות'. בשנה האחרונה ייצגה, בין היתר, את גוגל בהליכים שונים ובכלל זה בתביעת 'מתאים לי' נגד קרייזי ליין, את הנתבעים בתביעה ייצוגית נגד חברת רמת אביב בעניין הצעת רכש לציבור וקביעת ה"שווי ההוגן" של ההצעה, ואת חברת סופוור בסכסוך בין בעלי מניותיה.

סופר (42), כבר 13 שנים במקצוע, החל את דרכו כמתמחה בש. הורוביץ והפך לשותף ומנהל מחלקת צווארון לבן. בעבר ייצג את הפניקס ואיתמר בורוביץ בפרשת קרטל חברות הביטוח, את דורי קלגסבלד בתאונת הדרכים, את פלאפון בפרשת הסוס הטרויאני ואת אדמונד ספרא בסכסוך השליטה בבנק בינלאומי. כיום הוא מייצג את אביב אלגור בפרשת צינורות המזרח התיכון ואת דודי אפל במשפט השוחד.

משרד גולדפרב התמזג בינואר 2006 עם משרד דנקנר-לוסקי, והפך למשרד השני בגודלו בארץ, ובו 90 עורכי דין. מאז עברו שנתיים, במהלכן הספיק המשרד להגדיל את כוחו ב-51% וכיום הוא מעסיק כ-136 עורכי דין. המשרד עוסק בכל היבטי המשפט המסחרי והתאגידי - גיוס הון, עסקאות בינלאומיות, ני"ע, מיסוי, מיזוגים ורכישת חברות, ליטיגציה, מקרקעין ותכנון ובניה. ואולם, המוניטין והמומחיות העיקרית של המשרד היא בתחום שוק ההון, המיסוי והייצוג במגזר ההיי-טק.

יודי לוי אומר, ש-2007 אופיינה בעיקר בפעילות בתחום שוק ההון, הנדל"ן ועסקאות של מיזוגים ורכישת חברות. "אנו בהחלט מרגישים שאנו ממשיכים את 2008 באינרציה של 2007". בינתיים לפחות, הוא אינו מודאג מקריסת השווקים בעולם. "אצלנו זה עדיין לא מורגש. אנו רואים מרחוק גל צונאמי גדול אבל לא יודעים מתי יגיע, באיזו עוצמה ואם בכלל יגיע. עם זאת, כולנו נוקטים זהירות יתר, אבל באופן שוטף הפעילות נמשכת".

מה שיותר מדאיג את המשרד כרגע, כמו רוב משרדי עורכי הדין, הוא שער הדולר הצונח. "אנו בתהליך של חשיבה ושיקול אם לעבור לחיוב שכ"ט בשקלים", מגלה לוי. "השחיקה העמוקה בדולר היא בעיה פרטיקולרית לישראל ולענף שלנו, כמו של סקטורים אחרים הנוקבים מחירים בדולרים. אני חש יותר ויותר מגמה של קולגות לקבע את המחירים הדולרים, אם זה 4.3, 4.2 שקל לדולר, או אולי כמה צדיקים שהורידו ל-4 שקל לדולר. אבל אני מניח שנראה תופעה שמקפלים את הדגל עם הכוכבים ומניפים את הדגל הכחול-לבן".

* אתם מחכים לראות אם הדולר יתאושש?

"אנו רואים בתנודה לשני הכיוונים קזינו בלתי רצוי ושוקלים כיצד להיערך. זו תהיה החלטה אסטרטגית ארוכת טווח, הנובעת מכך שמירב ההוצאות של המשרד הן שקליות וההכנסות הן דולריות וצריך ליצור מתאם בין מבנה ההכנסות וההוצאות, שבו לא נספוג כשהדולר יורד ולא נחגוג כשהוא עולה".