ראשי המשק בכנס חירום בעקבות הפיחות בדולר: קוראים לנגיד להוריד את הריבית

עופר עיני איים להשבית את המשק ליממה * נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, קרא לבנק ישראל להוריד ריבית בשיעור של 1% בשני שלבים

שערו ההולך ויורד של הדולר, היוצר נזק כלכלי גובר ליצואנים ולסוחרים הוא המניע לכינוס חירום בינתחומי של גורמים שונים במשק שנערך היום אחר הצהריים בבית התאחדות התעשיינים בתל אביב.

האיום הוותיק בשביתה - והפעם בשינוי אדרת: יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, איים בכנס החירום עקב צניחתו של הדולר להשבית את המשק ליממה אם הממשלה לא תתערב במשבר בשער הדולר.

בכנס ישתתפו שר התמ"ת אלי ישי, יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, יו"ר ההסתדרות עופר עייני, אלי גונן נשיא התאחדות בתי המלון כמו כן נציגים נוספים של סוכנויות נסיעות ותעשיינים רבים.

הדרישה העיקרית תופנה לנגיד בנק ישראל על מנת שהוא יוריד את הריבית. נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, קרא לבנק ישראל להוריד ריבית בשיעור של 1% בשני שלבים. בהתאם לצעד של עמיתו האמריקאי "הנגיד חייב לשנות את המדיניות שלו" אומר שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, ומוסיף: "הנגיד חייב להוריד את הריבית ולהפסיק את הכדאיות של גורמים ספקולנטים שבאו לכאן ועשו עלינו סיבוב: מכרו דולרים קנו איגרות חוב שיקליות והם חיים על הריבית".

ברוש הוסיף ואמר:"ירידת שער הדולר אינה בעיה של התעשיינים אלא בעיה של כלכלת מדינת ישראל. אנחנו מדברים על אובדן הכנסות ודאי של 2.5 מיליארד דולר ב2007 ועל אובדן הכנסות אפשרי של 5 מיליארד דולר בשנה הנוכחית.

ברגע שעיסקאות של יצואנים מתבטלות, או ערך החברות בבורסה יורד ישנה ירידה מהכנסות המדינה ממיסים , דבר שיפגע בהכנסות המדינה. היצוא היה אחראי על 40% מהצמיחה של המשק בשנים האחרונות. הנגיד שלנו רואה את יעד האינפלציה ולא את יעד הצמיחה או התעסוקה. "צריך לזכור כי כל אחוז תוצר שיורד משמעו פיטורים או אי קליטה של 25 אלף עובדים".

גל הפיטורים הצפוי עקב הירידה בהכנסות המפעלים כבר החל. כפי שנכתב לראשונה ב"גלובס" מפעל ארניטקס ליצור כלי מיטה פיטר 10 עובדים , כרבע מכוח האדם הייצרני השכיר במפעל.

עופר עייני יו"ר ההסתדרות אמר לגלובס: "במקרה כזה של ירידת דולר בצורה כל כך דרסטית נדרשת התערבות של הממשלה. ב-2007 היתה אובדן תוצר של אחוז כתוצאה מירידת הדולר. ב-2008 ירידת התוצר עלולה להגיע ל1.4% המשמעות היא שהמשק איבד 25 אלף משרות פונציאליות ב 2007 ועתיד לאבד 35 אלף משרות פוטנציאליות ב2008. השמירה על המצב הקיים יביא לסגירת קווי יצור ולפיטורים של אלפי עובדים במשק. צריך לזכור שהביטחון התעסוקתי של העובדים נפגע ומצד שני הם לא נהנים מירידת הדולר מאחר ויש עליות מחירים".