גוגל עומדת בפני תביעה על חסימת שם לחיפוש בסין

מחקה שם של תושב סין מתוצאות החיפוש המקומי, לאחר שאיתגר את הממשלה הקומוניסטית בהקמת מפלגת אופוזיציה דמוקרטית

גוגל האמריקנית עומדת בפני תביעה של תושב סין על כך שמחקה את שמו מתוצאות החיפוש המקומי. אותו פרופסור סיני, איתגר את הממשלה הקומוניסטית בהקמת מפלגת אופוזיציה דמוקרטית.

גינויו של הפרופסור לשעבר בשם גואו קואן, את גוגל בא בזמן שהממשלה הסינית מנסה להתגבר על התנגדויות לממשל לפני המשחקים האולימפיים בבייג'ין, בין השאר במעצרו של הו ג'יא, אחד הפעילים הידועים ביותר בסין לזכויות אדם.

התביעה בה מאיים גואו מדגישה את הזעם בקרב אנשי רפורמה סיניים כלפי נכונותם של חברות זרות להוריד פרופיל בפני הצנזורה הסינית כדי לקבל כניסה לשוק האינטרנט המוגבל בסין.

מחיקת שמו של גואו מאתר גוגל הסיני גם מעוררת שאלות לגבי מדיניות הצנזורה של גוגל לאתר הסיני בן השנתיים. גוגל הבטיחה ליידע את המשתמשים כאשר היא מצנזרת תוצאות בעזרת הודעה האומרת שמספר תוצאות הוסרו "בהתאם לחוקים מקומיים, תקנות ומדיניות". אך הקלדת שמו של גואו באתר גוגל הסיני ביום שישי רק הניבה תוצאה האומרת "המידע שביקשת אינו נגיש. אנא חזור לגוגל-סין וחפש מידע אחר".

בהודעה דרך נציג תקשורת אמרה גוגל--סין ביום שישי כי לא תגיב בנושאים הנוגעים לפוליטיקה או צנזורה.

מנוע החיפוש הסיני Baidu.com הנסחר בנאסד"ק, והזרוע המקומית הסינית של אתר יאהו האמריקני גם כן חסמו את כל התוצאות הנוגעות לשמו של גואו.

"Baidu הנה חברה סינית, כך שאני מבין את האילוצים מצד המפלגה הסינית הקומוניסטית כלפיה", כתב גואו. "אולם, גוגל שומעת להוראות המפלגה הסינית למרות היותה חברה אמריקנית. לכן אני תובע אותה".

אנליסטים אומרים כי בייג'ין מהדקת את הפיקוח על אמצעי המדיה המקומיים והאינטרנט לאחרונה, כנראה בניסיון לשמר את היציבות הפוליטית לפני המשחקים האולימפיים באוגוסט.