קנס של 80 אלף שקל לחברת התיירות אשת טורס: הטעתה צרכנים באינטרנט

הורשעה במסגרת הסדר טיעון בהטעיית צרכנים במסגרת פרסומים באתר האינטרנט שלה, בנוגע לפרטים מהותיים בעסקאות מכר מרחוק

חברת התיירות אשת טורס, הפעילה בתחום 21 שנה, הורשעה לפי הודאתה במסגרת הסדר טיעון בהטעיית צרכנים במסגרת פרסומים באתר האינטרנט שלה בנוגע לפרטים מהותיים הקשורים לעסקאות מכר מרחוק, בהם אי פרסום המחיר האמיתי של העסקה ופרטים לגבי הזכות לבטלה.

בהתחשב בכך שמדובר בהרשעה תקדימית, בעברה הנקי של החברה ובכך שהיא תיקנה את הליקויים, החליט בית המשפט המחוזי בת"א לכבד את הסדר הטיעון ולהטיל על החברה קנס של 80 אלף שקל ולחייב את מנכ"לה לחתום על התחייבות בשם החברה בסך 50 אלף שקל, לפיה במשך שנתיים לא תעבור עבירות דומות.

ההטעיה התבטאה בכך שהחברה לא פירסמה את מספרה; בתקנון לא נכללו פרטים בנוגע לזכות ביטול העסקה; חייבה את לקוחותיה בתוספת תשלום בגין דמי ביטול בשיעור העולה על המותר בחוק; פירסמה באתר ובעיתון מבצעי הנחות בגין כוכבים מבלי לכלול את שיעור ההנחה כנגד הכוכבים, באופן שלא שיקף את מחירה האמיתי של העסקה; וגבתה תוספת בסך 18 דולר מעל המחיר שפורסם באתר. במסגרת הסדר הטיעון נמחק כתב האישום שהתייחס למנכ"ל אפרים קרמר.

התביעה הדגישה בטיעוניה לעונש את האינטרס הציבורי שבהסדרת מחיריהם של חבילות תיירות וכרטיסי טיסה, כך שהמחיר המתפרסם יהיה ברור באופן חד-משמעי וכן הדגישה את החובה לפרסם את עצם קיומה של זכות הביטול.

השופטת דורית רייך-שפירא ציינה כי אינה מחמירה בעונש רק בשל ההלכה המחייבת בהקשר למעמדם של הסדרי טיעון. היא גם ציינה כי ראוי שהמחוקק ייתן את דעתו לכך שדמי הביטול הקבועים בחוק אינם גבוהים, עובדה העלולה לגרום נזק כספי לחברות התיירות. לדעתה, על המחוקק לכלול במכלול שיקוליו את חוסר הצדק שבהטלת דמי ביטול גבוהים על צרכן שמבטל עסקה, כאשר הספק מוכר את אותו מוצר לצרכן אחר, מבלי לספוג נזק של ממש. (ת.פ. 5508/07).