אחרי כל דוב יש צנצנת דבש - מסע בזמן בעקבות "ינואר השחור" באחד העם

מדד המעו"ף איבד בינואר החולף 12.8%, אבל בבורסה זוכרים ירידות חדות מאלה בעשור האחרון * מבדיקת "גלובס" עולה כי ינואר האחרון היה החודש השלישי הגרוע ביותר מתחילת העשור * מה היו החודשים הגרועים בבורסה, מדוע הם התרכזו בשנה קלנדרית אחת, ומהי נקודת האור אחרי כל חודש שחור

ביום חמישי שעבר ירד מדד המעו"ף בשיעור של 1%. בכל תקופה אחרת היינו אומרים שמדובר ביום שלילי ובירידות חדות יחסית, אולם בחודש ינואר האחרון ירידה יומית של 1% נחשבה לדבר שבשגרה, שלא לומר ירידה מתונה וסבירה.

חודש ינואר היה חודש גרוע בבורסה בת"א כפי שהיה גרוע בשאר בורסות העולם, כשרק חמישה ימי מסחר במהלכו הסתיימו בעליות. משבר האשראי והתגברות החששות מפני מיתון בארה"ב היכו בעולם, כאשר גם הפחתת הריבית הדרמטית של הנגיד האמריקני, בן ברננקי - 1.25% בתוך שמונה ימים - לא הצליחה לבלום את המפולת.

בבורסה של תל אביב לא רגילים לירידות חדות שכאלה. מדד המעו"ף ירד בחודש ינואר ב-12.8%, כשמאז תחילת העשור היו רק שני חודשים בהם נרשמו ירידות חדות יותר - אוקטובר 2000 ומארס 2001. בכל שנות הגאות האחרונות החל מפברואר 2003, לא חוו השווקים תקופה כל כך קשה, מה שמחדד את השאלה האם אנחנו בפתחה של תקופה דובית.

לטובת אלה מכם ששכחו, או שמכירים רק את הצד החיובי של השווקים כפי שבא לידי ביטוי בחמש השנים האחרונות, ריכזנו את החודשים הגרועים ביותר בבורסה מתחילת העשור. למי שמחפש עידוד, נציין שמנסיון העבר ניתן לראות כי כמעט תמיד אחרי חודש גרוע מגיע חודש של עליות. פתיחת יום המסחר הראשון של חודש פברואר מתנהגת בהתאם למגמה, כשמדד המעו"ף עלה היום ביותר מ-2%.

מה גרם לירידות באותם חודשים גרועים בבורסה, ובמה שונות הנפילות של תחילת העשור מאלו של ינואר האחרון? ננסה לנתח בכתבה הדובית שלפניכם.

אוקטובר 2000 - מדד המעו"ף מאבד 17%:

עד כה, מדובר בחודש הגרוע ביותר שידעה הבורסה בעשור האחרון. לירידות החדות הובילו שני גורמים: ההידרדרות הביטחונית, ומפולת בנאסד"ק שהקרינה גם על השוק המקומי. השילוב בין שני הגורמים הללו היה קטלני, ומדד המעו"ף התרסק ב-17% בתוך חודש.

בתחילת החודש חלה החרפה במצב הביטחוני, שהתבטאה בין היתר בחטיפת שלושה חיילים בגבול הצפון שהביאה להתלקחות ושיתוק האזור כולו, וכן בהסלמה בגזרה הפלשתינית עם פרוץ אינתיפאדת אל-אקצה.

שיא הירידות בבורסה נרשם ב-12 באוקטובר, שזכה לכינוי "יום חמישי השחור". באותו יום התרחש הלינץ' ברמאללה בשני חיילי המילואים, ובעקבות האירוע המזעזע צנחו המדדים ביותר מ-8% במחזורים גדולים שהגיעו למיליארד שקל (היקף חריג לעומת ממוצע המסחר באותה תקופה - כ-200 מיליון שקל). לנוכח הירידה החדה במדדים החליטה הנהלת הבורסה לעצור את המסחר למשך 45 דקות בצהרי אותו יום, אך הפסקת המסחר לא הפיגה את הפאניקה ששררה בשוק והמדדים איבדו 7%-8%.

בוול-סטריט, ובמיוחד בנאסד"ק, שררה אז אווירה שלילית. אמנם מניות הטכנולוגיה כבר חטפו מכה עם התפוצצות בועת ההיי-טק כמה חודשים קודם לכן, אך המשקיעים עדיין לא השתחררו מהתחזיות, שלא לומר חלומות, שפיזרו חברות ההיי-טק. כל חברה שפרסמה תוצאות ולא עמדה בתחזיות הגרנדיוזיות התרסקה וגררה אחריה את השוק, מה שהשפיע כמובן גם על התנהגות הבורסה המקומית.

המעניין הוא, שהירידות בבורסה באוקטובר התרחשו למרות נתוני מאקרו חיוביים שבישרו על יציאת המשק הישראלי מתקופת מיתון שחווה, וכן למרות הפחתת ריבית שביצע נגיד בנק ישראל דאז, ד"ר דוד קליין, שלא הצליחה לאושש את השוק. אחרי אותו חודש קשה, הבורסה תיקנה מעט את הירידות וטיפסה בכ-9% בתוך חודשיים.

ינואר 2001 - המעו"ף מאבד 10.1%:

שנת 2001 אמנם התחילה ברגל ימין, עם עליות בוול-סטריט שהגיעו גם לאחד-העם, אולם תוך שבוע התחלפה האווירה, והתחושה בשוק הייתה שהעליות האחרונות בניו יורק היו רק מלכודת דובים.

נוסף על הדשדוש בוול-סטריט, בשוק המקומי נערכו לבחירות לראשות הממשלה (אריאל שרון מול רה"מ המכהן אהוד ברק) שהתקיימו בתחילת פברואר אותה שנה. האי ודאות והחשש מבחירתו של שרון לתפקיד הכבידו על השוק, וכפי שתיאר זאת אז אחד הפעילים "השוק אינו מסוגל להתמודד עם האי-ודאות הזאת. לאנשים אין חשק לעשות כלום, הם מעדיפים להישאר בינתיים בחוץ, והשוק בשיתוק". השיתוק התבטא גם במחזורי מסחר נמוכים למדי שליוו את הירידות החדות באותו החודש.

אותה תקופה הייתה גם ערב פרסום הדו"חות השנתיים ל-2000, והתחזיות בשוק היו לתוצאות לא מזהירות לרבעון הרביעי, על רקע ההידרדרות הביטחונית באותם חודשים, שגררה את השוק להאטה ואף לשיתוק של חלק מהמגזרים. החשש מדו"חות חלשים הוסיף לאווירה השפופה בשוק.

מארס 2001 - המעו"ף מאבד 15.6%:

מבין החודשים הגרועים בבורסה, הרי שמארס 2001 מזכיר במאפייניו במידה רבה את המפולת שחווינו בינואר החולף. בפברואר אותה שנה התקיימו הבחירות ושרון ניצח את ברק; ענן האי-וודאות הוסר, ומדד המעו"ף עלה ב-2%. אולם בחודש מארס השוק חוזר לסורו, והמדדים שבים לרדת. הפעם הסיבה העיקרית הן הירידות בוול-סטריט שמעיבות על השוק המקומי, והשיא מגיע ב-14 בחודש כשהבורסה נופלת ב-4%.

האווירה השלילית מונעת על ידי החשש שהמשבר בענף ההיי-טק יגלוש גם לכלכלה הריאלית, באופן המזכיר את החששות כיום מפני גלישת משבר הסאב-פריים לכלכלה הריאלית שתגרור את ארה"ב והעולם כולו למיתון. אם היום אנו מתבשרים מדי כמה ימים על בנקים שנאלצים לבצע מחיקות של מיליארדי דולרים, הרי שבמארס 2001 התבשרנו כמעט מדי יום על פיטורי עובדים בחברות ההיי-טק, מה שהכביד על האווירה בשוק. באותו חודש - בדומה להיום - התלבטו הפעילים האם השוק כבר הגיע לרצפה וזהו הזמן לאסוף סחורה, אך תוך כדי התלבטות גילו הפעילים כמעט מדי יום כי השוק מוצא נקודות שפל חדשות.

אם מישהו מחפש אינדיקציות חיוביות מאותו חודש מארס, נציין כי באפריל שלאחריו תיקן המעו"ף את הירידות וזינק ביותר מ-10%. האם נראה את אותו תהליך גם בחודש הבא עלינו לטובה?

ספטמבר 2001 - המעו"ף מאבד 12.3%:

חודש ספטמבר נפתח באווירה שלילית למדי בשוק. המדדים סובלים מירידות (אם כי אינם קורסים) ומחזורי המסחר הופכים לדלילים, מה שמאפיין שוק דובי. מה שחיזק עוד יותר את הסנטימנט השלילי היה פרסום נתוני החלוקה של דיבידנדים, שהצביעו על ירידה בתחום זה. "התחושה השלטת בשוק היא שלגמרי לא ברור מה ילד יום, וכי מה שזול היום יהיה יותר זול מחר", סיפר אז אחד הפעילים.

וכאילו כל זה לא מספיק, מגיע ה-11 בספטמבר ועימו הפיגוע במגדלי התאומים, ומוסיף שמן למדורה. בעקבות הפיגוע, ובדומה לשווקים אחרים בעולם, מאבד מדד המעו"ף 4% בתוך יומיים. יחד עם זאת, השוק המקומי מפגין דפנסיביות לעומת שווקים רבים בעולם שאיבדו אז כ-10%. בוול-סטריט הופסק המסחר למשך שישה ימים, והעובדה שהבורסה המרכזית הקובעת את הטון בעולם לא פועלת זמן ארוך כל כך, מגבירה את האי-ודאות והעצבנות בשווקים. באותה תקופה נרשמים גם פדיונות כבדים בקרנות הנאמנות, שמגבירים עוד יותר את הירידות בשווקים.

לאחר שוול-סטריט חוזרת לפעילות היא כמובן עוברת למגמת ירידות, על רקע האווירה הדיכאונית השוררת בה ובארה"ב כולה בעקבות האירועים הקשים. לכך מתווספים נתוני מאקרו מאכזבים המגבירים עוד יותר את הירידות, שמשפיעות כמובן על שאר העולם ועל ישראל. אחרי ספטמבר הקשה מתאוששים השווקים, והבורסה בת"א מטפסת בכ-20% ברבעון הרביעי של אותה שנה.

בכל שנות הגאות האחרונות מאז פברואר 2003, לא חוו השווקים תקופה כל כך קשה, מה שמחדד את השאלה האם אנחנו בפתחה של תקופה דובית

הירידות באוקטובר 2000 התרחשו למרות נתוני מאקרו חיוביים שבישרו על יציאת המשק הישראלי מתקופת מיתון שחווה, וכן למרות הפחתת ריבית של הנגיד קליין

בעקבות אירועי ה-11 בספטמבר, כמו בשאר העולם איבד המעו"ף 4% ביומיים. עם זאת, השוק המקומי הפגין דפנסיביות לעומת שווקים רבים בעולם שאיבדו אז כ-10%

לאחר שוול-סטריט חוזרת לפעילות היא כמובן עוברת למגמת ירידות, על רקע האווירה בארה"ב בעקבות האירועים הקשים. לכך מתווספים נתוני מאקרו מאכזבים המגבירים עוד יותר את הירידות, שמשפיעות כמובן על שאר העולם ועל ישראל. אחרי ספטמבר הקשה מתאוששים השווקים, והבורסה בת"א מטפסת בכ-20% ברבעון הרביעי של אותה שנה.