יורם גבאי: "חלק מהמלצות ועדת המיסוי הירוק אינן ניתנות ליישום בקרוב"

להערכתו, חלק מההמלצות ניתן יהיה ליישם רק כאשר תתפתח בארץ תחבורה ציבורית אלטרנטיבית יעילה; לדעתו, הסיכוי לכך בעשור הקרוב - קלוש

"חלק מהמלצות ועדת המיסוי הירוק שמינתה הממשלה אינן ניתנות ליישום בעשור הקרוב", כך קובע דו"ח סנאט של מרכז מאקרו לכלכלה מדינית בשיתוף קרן פרידריך אברט בו שותפים שורה ארוכה של חברי כנסת. את הדו"ח כתב הממונה לשעבר על הכנסות המדינה, יורם גבאי, כיום יו"ר פעילים. להערכתו, חלק מההמלצות ניתן יהיה ליישם רק כאשר תתפתח בארץ תחבורה ציבורית אלטרנטיבית יעילה. לדעתו, הסיכוי לכך בעשור הקרוב, קלוש.

בין המסקנות שלדעת גבאי כן ניתנות ליישום, הענקת זיכוי מתשלום מס קניה למכוניות נקיות. לחלופין, הטלת קנסות על מכוניות גדולות ומזהמות. המלצה שנייה שניתן לקבל, היא קביעת מס משתנה עבור כלי רכב כבדים, בהתאם לכמות המזהמים שהם פולטים. המלצה נוספת היא לשלם 3,000 שקל לבעלי כלי רכב ישנים, שימסרו את מכוניתם לגריטה.

ההמלצות אותן לא ניתן יהיה ליישם, כך טוענת סנאט, הן אלו המתערבות ביחסי עובד-מעביד, באופן העלול לפגוע בצורה קשה במעסיקים. כך למשל, ועדה המיסוי ממליצה להטיל מס על חניה במקום העבודה ולהיטיב עם אלו המוותרים על מקום החניה. כמו כן, ממליצה הוועדה להטיל אגרות גודש, על נהגים בהתאם לשעת נסיעה והעומס בכבישים.