מנכ"ל משרד התשתיות נגד חברת החשמל: "אין הצדקה להקפיא ההשקעות בחברה"

חזי קוגלר במכתב לראשי החברה: "המחסור בחשמל - באחריות החברה"; "הטענה כאילו התעריפים לא מאפשרים לחברה להשקיע - חלקית בלבד"

גוברת המתיחות בין משרד התשתיות לחברת החשמל על רקע המחסור הצפוי בחשמל במשק. ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל משרד התשתיות, עו"ד חזי קוגלר, שיגר באחרונה מכתב חריף לראשי חברת החשמל, היו"ר מוטי פרידמן והמנכ"ל עמוס לסקר, בדרישה להאיץ את יישום התוכנית להגדלת כושר ייצור החשמל לשנים 2009-2010.

המכתב שתוכנו הופץ מעורר בשבוע האחרון ויכוח פנימי נוקב בחברת החשמל, וגורמים בחברה אמרו כי יש לדון בו בפורום רחב יותר. על רקע טענות שהעלו גורמים בחברת החשמל לפיהם מימוש התוכנית תלוי קודם בפעולות הממשלה, הבהיר קוגלר כי הוא מצפה מהחברה לעמוד בתוכנית הפיתוח, "המחסור האפשרי של חשמל בשנים הקרובות נובע כולו מאי עמידתה של חברת החשמל בחובתה לפי דין בתוכנית הפיתוח שהיא עצמה גיבשה והגישה לאישור שר התשתיות".

לדברי קוגלר, האיחור בביצוע הקמת תחנות כוח עומד בממוצע על 29-43 חודשים, "אין כל ספק שלו הייתה החברה עומדת בלוח הזמנים שהיא עצמה קבעה, המדינה לא הייתה ניצבת עתה בפני הצורך של גיבוש 'תוכנית חירום' למניעת הפסקות חשמל בשנים הקרובות".

קוגלר מציין כי חלק גדול מהפרויקטים, בהם תחנת הכוח הפחמית באשקלון, שהייתה אמורה לקום עד שנת 2008, מתעכבים בשל התנהלות לא נכונה של החברה. "פרויקט D (תחנה פחמית) 'הוקפא' למעשה ע"י החברה ללא אישורו של משרד התשתיות", כותב קוגלר, "מי שזירז את ההליכים להקמת התחנה היה דווקא משרד התשתיות, ולעיתים נוצר הרושם שמי שגורר רגליים בנושא אינה אלא חברת החשמל עצמה".

לדבריו, "הגישה של החברה "לכפות" את רצונה על הגורמים הסטטוטוריים במקום להשקיע מאמצים בפתרון בעיות, מאפיינת, לצערי, לעיתים קרובות את התנהלותם של גורמים מסוימים בחברה ומהווה מכשול ביישום התוכנית"

קוגלר מותח עוד ביקורת קשה על החלטת חברת החשמל להקפיא חלק מההשקעות בטענה להרעה במצבה הפיננסי, וזאת למרות שאושרה העלאה של 5% בתעריפי החשמל למימון התוכנית. מדבריו של מנכ"ל משרד התשתיות עולה כי "הטענה כאילו מבנה התעריפים לא מאפשר לחברה להשקיע בתוכנית הפיתוח הינה חלקית בלבד, ולכשעצמה אינה מצדיקה צעד כה קיצוני".

קוגלר מציין את השלמת הגיוס האחרון בהיקף של 250 מיליון דולר מגולדמן זאקס כדוגמא לכך שמצבה של החברה אינו כה גרוע, "לו הייתה החברה פועלת במלוא המרץ ובמועד גם הגיוס האחרון היה יכול להגיע להשלמה בסכום גבוה בהרבה, בתנאים טובים יותר, ובלו"ז קצר משמעותית מזה שבוצע בפועל".

כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", על רקע הזינוק בביקושים לחשמל, הנחה שר התשתיות, בנימין בן אליעזר את חברת החשמל להיערך להגדלת כושר הייצור בעוד 500 מגה-וואט עד תחילת שנת 2010 באמצעות הוספת טורבינות בתחנות הכוח ברמת חובב וצפית.

קוגלר מציין כי הופתע לגלות כי הקמת הטורבינות נדחתה עפ"י התוכנית המעודכנת של החברה לאמצע שנת 2010, זאת עד לגיוס המימון לרכישת הציוד בעוד מספר חודשים.

לדבריו, המשרד רואה זאת בחומרה, ומתכוון לקבוע לו"ז שיבטיח את השלמת הפרויקט במועד שנקבע.

קוגלר חושף עוד במכתבו כי תוכנית הפיתוח שהגישה החברה למערכת הולכת והשנאת החשמל הייתה עשויה למנוע כניסת יצרנים פרטיים. לדבריו, "התוכנית לא כללה את קווי החשמל הדרושים לחיבור תחנות כוח פרטיות, מה שהיה מונע את הקמתן. התערבות משרד התשתיות גרמה לכך שהתוכנית תוקנה ורק לאחר מכן קיבלה את אישור השר". יחד עם זאת, קוגלר שיבח עם זאת את המדיניות שמוביל היו"ר מוטי פרידמן, התומך בכניסת היצרנים הפרטיים.

תגובת חברת החשמל טרם התקבלה. עם זאת, גורמים בכירים בחברה אמרו בתגובה כי "החברה פועלת ותמשיך לפעול כמיטב יכולה לפיתוח משק החשמל בישראל כפי שעשתה עד כה בהצלחה מרובה". הגורמים הוסיפו כי "מדובר בניסיון לגלגל את האחריות לעיכובים על חברת החשמל ללא בסיס עובדתי".