איגוד החברות הציבוריות נגד רשות המסים: עליה לאמץ את כללי ה-IFRS בדיני המס

"אם המדינה החליטה לשנות את שיטת הדיווח החשבונאי, זה צריך לחייב גם את רשות המסים" * האיגוד והנהלת הרשות יערכו פגישה בנושא

"אם המדינה החליטה לשנות את שיטת הדיווח החשבונאי, זה צריך לחייב גם את רשות המסים". כך טוען איגוד החברות הציבוריות, היוצא נגד החלטת רשות המסים, שלא לאמץ את התקינה החשבונאית הבינלאומית (ה-IFRS) לתוך דיני המס. בשבוע הבא צפויה פגישה בין האיגוד להנהלת רשות המסים בנושא.

לטענת מנכ"ל האיגוד, גד סואן, "כבר לפני שנתיים וחצי נקבע על אימוץ התקינה החדשה, ונקבע על דעת כולם שמ-2008 מאמצים את התקינה החדשה. כל הנהלת החשבונות צריכה להיות לפי הכללים החדשים. אבל לרשות המסים כנראה זה לא היה דחוף ולא בוער, ועכשיו היא אומרת: 'לנו לא איכפת איך עשו את הנהלת החשבונות, אבל אנחנו לא רוצים לקבל פחות מסים'. הם אומרים: 'אתם תדווחו כחוק, אבל תעשו מערכת חשבונאית נפרדת לצורך תשלום המסים'".

לדברי סואן, מדיניות רשות המסים מטילה נטל עצום על החברות, בכך שהן מחויבות בהגשת דו"ח אחד לפי השיטה החדשה, ודו"ח לרשויות המס לפי השיטה הישנה. מעבר לכך, הוא טוען, כי יש סיכון ביצירת שני דו"חות שונים וכי סמנכ"לי הכספים נוטלים על עצמם בכך אחריות כבדה מאוד. "מחר יבוא משקיע אחר ויאמר: 'הצגתם דוח על הכנסה איקס, ומשלמים מס לפי מצב אחר'. כל סיפורי ההונאות נובעים מכך שאתה עושה דו"ח אחד ודו"ח שני, שאין ביניהם שום קשר".

סואן ציין גם כי ברבות הזמן ההפרשים בין הנתונים לפי שתי שיטות הדיווח יגדלו, ולכן התיאום ביניהן יהיה קשה יותר. לדבריו, לו רשות המסים היתה נוקבת בפרק זמן קצוב ליישום ה-IFRS בדיני המס, ניתן היה להשלים עם כך. "לו היו אומרים שזה לשנה אחת, אפשר לחיות עם זה, למרות שזו עבודת פרך ולמרות שיש לכך השלכות משפטיות שונות. אך אם ירצו שיעשו את זה עוד שנה ועוד שנה - כבר ישכחו איך עושים את השיטה הישנה, ועכשיו לך תתחיל לחזור להיסטוריה. ככל שהזמן נוקף, קשה לעשות את החזרה. ולכן אנו טוענים שמוכרחים למצוא דרך שהכלים יאומצו ויפעלו על פיהם", אמר.

מרשות המסים נמסר בתגובה: כי החלטתה שלא להחיל כללי ה-IFRS על דיני המס בישראל "התקבלה לאחר סדרת דיונים מעמיקים עם הגופים המייצגים הרלוונטיים : המוסד לתקינה, לשכת רו"ח וארגון ה-CFO. מר סואן לא היה שותף לדיונים אלו, ולכן הוא אינו מעודכן עד הסוף באשר להסכמות שהושגו, והבעת התרעומת מצידו איננה במקומה".

לגופו של עניין, ציינה הרשות, כי היא סבורה, וכך גם סברו הגופים המייצגים, כי יש להימנע מלהחיל באופן גורף בדווחי המס את ה-IFRS לתקופה מסוימת. זאת, עד להסקת מסקנות לאחר היישום בפועל של הכללים, כפי שנהגו מדינות מובילות באירופה.