עופר עיני מתחיל לספור 14 ימים עד להשבתת הבורסה בת"א: ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה

הרקע מבוי סתום במו"מ על הסכם שכר * בהסתדרות טוענים כי הסיבה הראשית לסכסוך היא דרישתו של ועד העובדים להשוות את תנאיהם של העובדים במיקור חוץ

הסתדרות המעו"ף במרחב תל-אביב הכריזה היום (ג') על סכסוך עבודה בבורסה. משמעות המהלך היא שבעוד 14 ימים תוכל ההסתדרות לשבש את פעילות הבורסה על-פי חוק, ואף להשביתה כליל.

הסכסוך הוכרז על רקע מבוי סתום בניהול המו"מ על הסכם שכר חדש בבורסה. בהסתדרות טוענים כי הסיבה הראשית לסכסוך היא דרישתו של ועד העובדים להשוות את תנאיהם של העובדים במיקור חוץ (אאוטסורסינג). בבורסה מועסקים כיום כ-250 עובדים, מתוכם 150 המועסקים במסגרת הסכם קיבוצי וכ-100 המועסקים במיקור חוץ או כעובדי קבלני כוח-אדם.

על-פי חוק חברות כוח אדם, יש להשוות את תנאיהם של עובדים המועסקים במגזר הציבורי על-ידי קבלני כוח-אדם, לאלה של שאר העובדים המועסקים כעובדים מן המניין. ואולם, החוק אינו קובע זאת בהקשר של עובדים במיקור חוץ - מה שהביא מעסיקים רבים במגזר הציבורי, לרבות משרדי הממשלה עצמם, להעדיף קבלני מיקור חוץ על פני קבלני כוח-אדם.

יו"ר הסתדרות מרחב ת"א, גרשון גלמן, אמר היום: "ההזדהות והסולידריות שמגלים ועד עובדי הבורסה כלפי העובדים הלא מאוגדים שנאלצים לעבוד בעובדי מיקור החוץ, היא בלתי רגילה. ועד העובדים שם את עובדי מיקור החוץ בראש סדר העדיפויות, בזמן שהנהלת הבורסה מנסה להשאיר את זה כנספח עתידי. אנו מצפים מהנהלת הבורסה לנהל מו"מ אינטנסיבי עם האיגוד המקצועי ועם ועד העובדים, כדי לעגן את מעמדם וזכויותיהם של עובדים אלה בהסכם קיבוצי".

נציגי ועד עובדי הבורסה, שחוששים כי הגידול במספר עובדי הקבלן יפגע בכוחם של העובדים המאורגנים, שלחו מסר מאיים במיוחד: "במידה ולא יחודש המשא ומתן באופן מיידי, ינקטו עובדי הבורסה צעדים מרחיקי לכת כדי להגן על מקום עבודתם. צעדיה של הנהלת הבורסה ויצירת זעזועים מיותרים ואי ודאות בבורסה, יפגע באזרח הישראלי אשר חסכונותיו והשקעותיו מושפעים באופן ישיר מיציבותה של הבורסה. מוטב להנהלת הבורסה לגלות אחריות ולעצור את ההתדרדרות בשלב מוקדם".

ועד עובדי הבורסה וההסתדרות יעמדו כעת במבחן בו נכשלו בעבר - האם ייאבקו באמת על תנאיהם של עובדי הקבלן, או שהסכסוך יסתיים בתוספות שכר נאות לעובדים הקבועים.

מהנהלת הבורסה נמסר: "צר לנו על הכרזתם של העובדים. הנהלת הבורסה ונציגות העובדים נמצאים בתהליך הידברות, במטרה לפתור את המחלוקות הקיימות . הנהלת הבורסה עושה הכל בכדי לגשר על הפערים ומאמינה כי עובדי הבורסה יגלו אחריות ולא ינקטו בצעדים פזיזים היכולים לפגוע בציבור הרחב ובכלכלה הישראלית".