מועצת הכבלים והלוויין תפרסם שוב מכרזים לערוץ ייעודי בערבית ולערוץ למורשת יהודית

הקבוצות שזכו במכרזים לערוצים אלה בעבר, קבוצת בן-צבי וקבוצת אודי מירון, החליטו לא להקים את הערוצים בשל חוסר כדאיות כלכלית

מועצת הכבלים והלוויין לא מוותרת על הערוצים הייעודיים: המועצה הודיעה על החלטתה לפרסם שוב מכרזים לערוץ בשפה הערבית ולערוץ מורשת ישראל, לאחר שהקבוצות שזכו במכרזים אלה לא הקימו את הערוצים כפי שתוכנן תחילה. עד תום 2008 יפורסמו שוב המכרזים, כאשר הראשון שבהם יהיה לערוץ ייעודי בשפה הערבית, ועם השלמת הליכי המכרז, עד סוף השנה, יפורסם גם המכרז לערוץ מורשת.

יגאל לוי, מ"מ יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, מסר כי "ערוץ בשפה הערבית יספק מענה למעל מיליון אזרחים ערבים ישראלים שלא מקבלים ביטוי טלוויזיוני מספק בערוצי הטלוויזיה הקיימים, והם צופים בעיקר בערוצים זרים ממדינות ערב. מדובר במשימה חשובה ממדרגה ראשונה, הן לציבור הערבי ישראלי והן לכלל החברה בישראל".

באשר לערוץ למורשת ישראל אמר לוי, כי "ערוץ מורשת ישראל חיוני מאוד לכלל הציבור הדתי והחילוני בארץ, בכל הקשור לשידור תכנים מגוונים בנושאי יהדות: דת, תרבות ומסורת, בהקשרם הרחב. תכנים אשר גם הם אינם זוכים לביטוי טלוויזיוני מספק".

קודם לפרסום המכרזים תיפגש המועצה עם משקיעים פוטנציאלים ותבחן את תנאי המכרזים, במגמה להגביר את כדאיות הפעלת הערוצים, הגברת המודעות לערוצים ולפוטנציאל הטמון בהם. כזכור, במכרז לערוץ המורשת זכתה קבוצה שבבעלות שלמה בן-צבי אשר לא לקחה בסופו של דבר את הרישיון; ואילו במכרז להפעלת הערוץ הערבי זכה אודי מירון, מבעלי קבוצת ענני תקשורת, שגם הוא החליט בסופו של דבר על חוסר כדאיות כלכלית בהפעלת הערוץ.

הקמת הערוצים הייעודים נסמכת על החלטת הממשלה משנת 1997, אשר קבעה כי יהיו אלה ערוצים שימומנו באמצעות פרסומות ויספקו מענה לחוסר ביטוי טלוויזיוני לתחומים מסוימים ולקבוצות אוכלוסיה שונות. במסגרת החלטת הממשלה נכללו חמישה ערוצים יעודיים: ערוץ בשפה הערבית, ערוץ מוסיקה ישראלית, ערוץ בשפה הרוסית, ערוץ מורשת ישראל וערוץ חדשות. נכון להיום משודרים שני ערוצים ייעודיים בלבד: ערוץ מוסיקה ישראלית והערוץ בשפה הרוסית, זאת לאחר שהמכרזים ליתר הערוצים הייעודיים שפרסמה המועצה, לא צלחו.

לדברי לוי, "אמנם קיימים סימני שאלה בנוגע להיבט הכלכלי בהקמת ערוצים ייעודיים אלה ובהפעלתם, אולם בשל החלטת הממשלה לגבי הערוצים הייעודיים ומאחר והמועצה רואה חשיבות רבה בנושא, המועצה נחושה לפרסם את שני המכרזים ולפעול ככל יכולתה, שבסופו של דבר, ישודרו בישראל ערוץ בשפה הערבית וערוץ מורשת ישראל".