האוצר: משרד התקשורת מפר את החלטת הממשלה להכניס מפעילי סלולר וירטואליים

ח"כ ארדן קרא לשר אטיאס לפעול תוך 3 שבועות בנושא ה-MVNO - או שייזום הצעת חוק פרטית

משרד האוצר פנה לראשי משרד התקשורת בדרישה ליישם את החלטת הממשלה מהשנה שעברה ולהורות על הכנסת מפעילי סלולר וירטואליים (MVNO). כך נודע ל"גלובס". באוצר ישנה אכזבה קשה מהעובדה שמשרד התקשורת בחר "לצפצף" על החלטת הממשלה ולא פעל להכנסת מפעילים וירטואליים למרות שהממשלה קיבלה החלטה על כך במסגרת חוק ההסדרים.

באוצר מותחים ביקורת על משרד התקשורת ועל השר העומד בראשו, אריאל אטיאס, על כך ששני המשרדים פעלו במשותף לערוך בדיקה מקיפה של שוק הסלולר ורמת התחרות בו באמצעות חברה בינלאומית, שהכינה עבודה שקבעה מפורשות שיש להכניס מפעילים כאלו לשוק. חברת הייעוץ NERA המליצה למשרדים לאפשר למי שרוצה להיכנס לשוק לעשות זאת ללא התערבות ראשונית מצד המשרד על ידי ניהול מו"מ עם החברות הסלולריות. רק במידה והמו"מ לא יעלה יפה, המליצה NERA לשקול להתערב. חשוב להדגיש שמנגד, קבעה NERA שרמת התחרות בשוק הסלולר היא מהגבוהות באירופה, וזאת לצד מחירים נמוכים ורמת שירות מהגבוהות שיש.

במקביל, קיימה אתמול (ג') ועדת הכלכלה של הכנסת דיון בשאלת הכנסת מפעילי סלולר וירטואליים, שאותו יזם יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד ארדן. בדיון אמר ארדן שאם בתוך שבועיים-שלושה לא יביא משרד התקשורת הצעה אופרטיבית להכנסת מפעילים סלולר נוספים, הוא ייזום בעצמו הצעת חוק פרטית. בדיון אמר סמנכ"ל הרגולציה של סלקום, איתמר ברטוב, כי סלקום לא מתנגדת לכניסת מפעילים סלולריים וירטואליים כל עוד הדבר ייעשה בהסכמה. ברטוב הדגיש כי סלקום תתנגד בתוקף לכפייה בנושא זה מצד משרד התקשורת.

נציגי חברת HOT, שרואה את עצמה כמי שעשויה לפעול בתחום ה-MVNO, בירכו על האמירה וקראו לנציגי משרד התקשורת לפעול ולהוציא רישיונות למפעילים שירצו להיכנס לתחום.

יש לציין שבתחילת השבוע אמר מנכ"ל משרד התקשורת, מרדכי מרדכי, כי בכוונתו ליזום דיון בנושא הכנסת מפעילי MVNO בעקבות העלאות התעריפים בסלולר. מרדכי הודה שהיכולות של המשרד מוגבלות ואין כוונה לנסות ולפקח על התעריפים. עם זאת, הדגיש כי הוא אינו שבע רצון מכך שהחברות מעלות מחירים בסמוך אחת לשנייה ושאין כל לחץ נגדי של מתחרים שלא להעלות מחירים.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "דו"ח NERA המלא הונח על שולחן השר לפני כחודשיים. על מנת שהתחרות בתחום הסלולר תקודם בצורה נבונה ואפקטיבית דרושה למידה מעמיקה של הדו"ח".