ארקו אחזקות מסתבכת: נדרשת להחזיר הלוואה בסך 4.1 מיליון דולר לקרן פלנוס בגין מצגי שווא

לטענת קרן פלנוס שהשקיעה בחברה-בת של ארקו בחודש יולי, הנתונים שנמסרו לה לגבי מצב עסקי הפלסטיקה של ארקו בארה"ב לא היו מדויקים * אריה קוטלר, בעל השליטה בארקו אחזקות: "מדובר במחלוקת עסקית. אני מקווה שנגיע להסכמה בימים הקרובים"

קרן פלנוס דורשת מארקו אחזקות להחזיר לה הלוואה בסך 4.1 מיליון דולר בגין מצגי שווא, לכאורה. כך עולה מהודעה שפרסמה ארקו אחזקות, הפועלת בתחום מימוני הביניים (מזנין). לטענת פלנוס, קרן הלוואות מקבוצת ויולה של שלמה דברת המחזיקה ב-34% מארקו קפיטל (החברה הבת של ארקו אחזקות), הנתונים שנמסרו לה במהלך החודשים האחרונים בדבר פעילות הפלסטיקה של ארקו בארה"ב היו שגויים.

ארקו קפיטל שולטת (100%) בחברת Aero העוסקת בתחום הפלסטיקה. בחודש יולי האחרון העבירה קרן פלנוס לחברה את ההלוואה, שניתנה על סמך אומדן רווח שהתבסס על תחזיות לתוצאות הפעולות של חברת Aero לשנת 2007. במסגרת העסקה ירדו אחזקותיה של ארקו אחזקות בחברה הבת ארקו קפיטל מ-85% ל-56%, לאחר שפלנוס המירה 2 מיליון דולר מההלוואה ל-34% מהון המניות של ארקו קפיטל.

אולם בקרן פלנוס מעלים כעת טענות בדבר איכות המידע שנמסר על פעילות Aero, ושעליו התבסס אומדן הרווח. הבוקר ציינה ארקו אחזקות כי היא דוחה על הסף את טענות אלו שהועלו במכתב של פלנוס שנשלח אליה. ארקו העבירה את המכתב לבחינת יועציה המשפטיים בעניין זה.

בעל השליטה בארקו (41%), המשמש גם בתפקיד היו"ר והמנכ"ל לאחר שהמנכ"לית המשותפת, ענת גואטה, התפטרה מתפקידה בתחילת חודש ינואר, הוא אריה קוטלר. קוטלר סירב לפרט את הטענות שקרן פלנוס העלתה, וציין כי מדובר במחלוקת עסקית בין שותפים.

"ויכוח מיותר"

חומר הגלם העיקרי המשמש את Aero בייצור מוצריה הינו רזין Resin)), ובעיקר הפולימר פוליפרופילן. מחירי הפולימרים מושפעים ממחירי הנפט והגז הטבעי בעולם, ורווחיות החברה נפגעה בעקבות עלייה במחירי הפוליפרופילן.

ארקו דיווחה ביום חמישי שעליית מחירי חומרי הגלם תשפיע על תוצאותיה העסקיות של חברת Aero. "בעקבות המשך העלייה במחירי הפוליפרופילן, והיעדר היכולת בשלב זה לאמוד באופן סביר את הצפי לשינויים במחירי הפוליפרופילן", נכתב בהודעה, "מנהלת החברה משאים ומתנים להכנסת משקיע או שותף בהחזקה ב-Aero. בד בבד, בכוונת Aero לנקוט בפעולות רה-ארגון, ובכלל זה של אשראי הספקים שלה ומסגרות האשראי".

השקעות מגוונת

"הצלחנו להעביר את החברה לפסים של רווחיות" אמר היום ל"גלובס" אריה קוטלר, "אך עליית חומרי פגעה בתוצאות. בדקנו מספר אלטרנטיבית והחלטנו שכדאי להכניס שותף אסטרטגי מתחום הפלסטיקה".

ארקו אחזקות פנתה בשבוע שעבר לקרן פלנוס שתסכים להכנסת משקיע, שתוקנה לו השליטה בארקו קפיטל. תשובתה של פלנוס הייתה כאמור כי היא מצפה שארקו קפיטל תשיב לה לאלתר את ההלוואה שהיא נתנה לה. "הוויכוח עם פלנוס מיותר לחלוטין", אומר קוטלר, "אך אני מקווה שנגיע להסכמה בימים הקרובים".

קבוצת ארקו אחזקות פועלת בישראל, ארה"ב ואירופה בביצוע השקעות בתחומי הפיננסים (בעיקר במימוני ביניים), נדל"ן לייזום ונדל"ן להשקעה. פעילות הקבוצה בתחום הפיננסים כוללת בעיקר העמדת מימון ביניים (Mezzanine Finance) ליזמי פרויקטי-נדל"ן בארה"ב. החל מחודש נובמבר 2006 נכנסה כאמור החברה גם לתחום הפלסטיקה, זאת לאחר רכישת חברת Aero.

ארקו, הנסחרת לפי שווי שוק של 33.5 מליון שקל בלבד, סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה בהפסד של 3.6 מיליון שקל. החברה הפתיעה את שוק ההון בקיץ שעבר כאשר הציעה לאפלרד אקירוב לרכוש את חברת הנדל"ן שבשליטתו - אלרוב, תמורת כ-3 מיליארד שקל.