בעקבות שידור "האלופה": מועצת הכבלים והלוויין תבחן רפורמה בנושא סיווג השידורים

המועצה הוציאה מכתב הפרה ל-HOT בשל שידור פרקים של "האלופה" שסווגו לצפייה מגיל 8 ומעלה, למרות שכללו ביטויי אלימות ומין

מועצת הכבלים והלוויין הוציאה מכתב הפרה לחברת הכבלים HOT בשל שידור פרקים של "האלופה". לטענת המועצה הפרקים שודרו למרות שכללו ביטויי אלימות ומין, וסווגו לצפייה מגיל 8 ומעלה בלבד. בשל כך הודיעה היום מועצת הכבלים והלוויין על בחינת רפורמה בסימון וסיווג של שידורים, למניעת פגיעה בילדים ונוער.

כיום מסווגים השידורים בארץ לפי התאמתם לשלוש קבוצות גיל: מגיל 8 ומעלה, מגיל 14 ומעלה ומגיל 18 ומעלה. בכוונת המועצה להמליץ לשר התקשורת על עדכון רמות הסיווג, באופן שתהיה התאמה בין התכנים, לבין גיל הצופים. יגאל לוי, מ"מ יו"ר המועצה, הורה היום ל-HOT ול-yes להקפיד על סיווג של סרטים מצוירים בערוץ הילדים, בהתאם לביטויי האלימות בהם.

"טועה מי שחושב שסרטים מצוירים, זה מיקי מאוס ופופאי. סרטים אלה עשויים לכלול כיום ביטויי אלימות שאינם נופלים מהסרטים הרגילים. רמות הסיווג הקיימות הינן רחבות מדי, ולא מספקות אבחנה לגבי השוני ביכולות התפיסה ועיבוד המידע של ילדים ובני נוער בגילאים השונים. חוסר התאמה בין רמות הסיווג, לבין תכני השידור, עשוי אף לגרום לחוסר אמון של ההורים במערכת הסיווג, ולהתייחסות אליה כבלתי רלבנטית", אמר לוי.

מהמועצה נמסר כי עתה נבחנת על ידיה האפשרות לקביעת רמת סיווג חדשה, של "צפייה בליווי הורים", אשר תלווה את רמות הסימון שייקבעו ותסומן בסימון ייחודי לה. רמה זו תלווה תכנים אשר ראוי שילדים יצפו בהם, אולם רצוי שהצפייה תתבצע לצד הוריהם כגורם מתווך או משלים לתכנים שעל המסך, כגון סרטים דוקומנטאריים הכוללים תכנים קשים לצפייה, כדוגמת סרטים העוסקים בזוועות השואה.

באשר להפרה שיצאה היום ל-HOT בעניין זה אמר לוי כי בנוסף לביטויי האלימות המילולית והפיסית הפרקים הכילו, ולא בפעם הראשונה, פרסומת סמויה. "הטלנובלות, הפכו בשנים האחרונות פופולאריות מאוד בקרב כל שכבות הגיל, על אף שחלקן עוסקות בנושאים דוגמת אלכוהול, סקס, סמים, התאבדות, אלימות ושפה בוטה, אשר אינם מתאימים לצפיית ילדים. העובדה שלעיתים משולבות בהן פרסומות סמויות - מחמירה את המצב. המועצה תקפיד שיסופק להורים מידע מתאים לגבי הסיווג ותפעל נגד גופים משדרים שיפעלו בניגוד לכללים".

מ-HOT נמסר בתגובה: "תמוהה בעינינו דרך פעולתה של המועצה לשידורי הכבלים והלוויין שבוחרת לרוץ לעיתונות על מכתב ההפרה בטרם טרחה להעבירו לעיוננו. לכשיתקבל המכתב נלמד אותו ונגיב בהתאם. ככלל HOT פועלת בהתאם להנחיות החוק".

הוט