ברוש ועיני טיפסו על עץ גבוה

את המשחקים באינפלציה ופיחותים כבר חווינו לפני פחות מ-20 שנה. היינו זקוקים לשנים של היפר-אינפלציה, היעדר צמיחה ומשבר שהעמיד אותנו על פי תהום, כדי להבריא מהם

יש אנשים שחייבים לחזור על טעויות או שטויות שעשו או אמרו קודמיהם. אין בתובנה הזו בכדי לפטור אותנו מלהתייחס אל כוונותיהם ברצינות, שאם לא כן הם עוד עשויים לשכנע את בעלי הזיכרון הקצר בינינו, או בין חברי הכנסת.

שרגא ברוש, אלי ישי ועופר עיני חברו להם יחדיו על מנת להביא לחיזוקו של הדולר. לצורך כך הם מוכנים להשבית את המשק וגם לחוקק לנו חוק חדש שישלול למעשה את עצמאות הבנק המרכזי והנגיד, ויעמיד את בנק ישראל בשורה האחרונה של הבנקים המרכזיים בעולם. מה בסך הכל הם דורשים? לחוקק חוק שיחייב את הנגיד להוריד את הריבית כשמתחשק להם, קרי כששער הדולר נמוך מידי לטעמם. מה זה עוד 1% של אינפלציה טוען נשיא התאחדות התעשיינים, כששר המסחר והתעשייה מחרה מחזיק אחריו. העיקר שהיצוא והצמיחה לא ייפגעו ולא נגיע לפיטורי עובדים, מוסיף יו"ר ההסתדרות תובנה משלו. אכן טיעונים חשובים וברורים. וכי מי לא יסכים להעמיד את האינפלציה על 4% במקום 3% בעוד שהיצוא ימשיך לגדול.

את המשחקים בשיעורי אינפלציה ופיחותים כבר חווינו לפני פחות מעשרים שנה. היינו זקוקים לשנים של היפר-אינפלציה, היעדר צמיחה ומשבר כלכלי שהעמיד אותנו על פי תהום כדי להבריא מהם. היו אלה, כמה מפתיע, נשיא אחר של התאחדות התעשיינים ועוד כמה חברים מכובדים מן הכנסת והסקטור העסקי שהתעקשו שהאינפלציה לא חשובה כמו צמיחה ותעסוקה. הם וכמה שרי אוצר שנשתכחו העבירו אותנו סדרת חינוך מתישה, תוך מאבק בבנק ישראל ונגידיו, שלא ויתרו וטענו מנגד כי אין צמיחה מתמשכת ללא יציבות מחירים, ואין אפשרות להשיג תעסוקה גבוהה יותר אם רק נתפתה להעלות קצת את האינפלציה. אותו "קצת" שמדבר עליו שוב נשיא התעשיינים אינו ניתן לשליטה. הכלכלה, המשקיעים והציבור הרחב פועלים כולם על בסיס ציפיות. ערעור קל על אמינותו ועצמאותו של הבנק המרכזי עלולים להביא עלינו טלטלה שתגרום לתעשיינים, השרים ונציגי הפועלים להתגעגע לדשא הירוק ולפריחה שנמצאים למרגלות העץ הגבוה עליו טיפסו ומצמרתו צעקו.

חוק חדש לבנק ישראל דווקא עומד ומעלה אבק כבר קרוב לעשר שנים. החוק החדש, בשונה מהחוק ההזוי מבית מדרשם של ברוש-ישי-עיני, קובע כי יציבות המחירים היא היעד העיקרי של הבנק המרכזי. אם ניתן לתמוך בצמיחה ובתעסוקה גבוהים יותר מבלי לפגוע ביציבות זו, למשל על ידי הורדת ריבית, הרי שעל הנגיד והבנק לעשות כן, אבל ההחלטה חייבת להישאר בידיהם המקצועיות ולא ליפול שבי לרחשי ליבם של אנשי עסקים או פוליטיקאים, גם אם אלה דואגים דאגת אמת למשק.

לצורך כך אכן חשוב שתקום ועדה מוניטרית הכוללת גם מומחים חיצוניים לבנק ישראל (אנשי מקצוע בלבד, חסרי אינטרס עסקי או פוליטי). רק כך תישמר עצמאותו היקרה והחשובה של בנק ישראל, ורק כך נדמה למתוקנות במדינות המערב.

ומה לעשות, החוק האמריקאי אותו מזכיר מר ברוש ורוצה לחקות, הוא בן כמעט מאה שנים והוא גם מיושן וגרוע לדעת רוב המומחים. ההתיישרות של שני הנגידים האחרונים של ה"פד" עם מדיניות כלכלית בזבזנית ושגויה של הממשל, שעולה היום לכל העולם במשבר פיננסי ואולי גם במיתון מתמשך, היא ההוכחה לכך. בעניין זה כדאי שנלך בעקבות חוק הבנק המרכזי האירופי.

הכותב היה חבר הנהלת בנק ישראל ובנק לאומי