דנקנר בונה על הכרמל: כלל תעשיות במגעים להקמת תחנת כוח "ירוקה" ב-150 מיליון דולר

כלל התעניינה בקבלת רישיון לפרויקט אגירה שאובה, שמתוכנן לקום על שטח הנמצא בבעלות החברה הבת נשר * התחנה תספק 150 מגה-וואט * מפעלי נייר חדרה כבר קיבלה רישיון להקמת תחנת כוח בשיטת הקוגנרציה בהספק של 230 מגה-וואט

כלל תעשיות שבשליטת נוחי דנקנר מרחיבה את פעילותה בתחום האנרגיה. ל"גלובס" נודע, כי כלל תעשיות בניהולו של צביקה לבנת מנהלת מגעים להקמת תחנת כוח בהספק של 150 מגה-וואט בטכנולוגיית אגירה שאובה, באזור הכרמל בחיפה. היקף ההשקעה בפרויקט נאמד ב-100-150 מיליון דולר.

כלל תעשיות פנתה באחרונה לרשות לחשמל בבקשה להתחיל בהליכים לקבלת רישיון מותנה להקמת תחנת הכוח. כלל מחזיקה קרקע באזור הכרמל הנמצאת בבעלות החברה הבת נשר, שעליה מתוכננת לקום תחנת הכוח.

טכנולוגיית אגירה שאובה לייצור חשמל נחשבת לידידותית יותר לסביבה, ועושה שימוש בהפרשי הגבהים בין שני מאגרי מים לצורך ייצור חשמל. פעולת האגירה מתבצעת בזמן שפל בביקוש לחשמל (בלילה) כאשר יש עודף בכושר הייצור. ייצור החשמל מתבצע בשעות השיא בביקוש לחשמל ונעשה באמצעות הפלת מים שיורדים מהמאגר העליון לתחתון ומסובבים טורבינות להפקת חשמל.

בעולם הוקמו עד כה 350 מתקנים לייצור חשמל בשיטת האגירה השאובה, שנחשבת כיעילה ביותר למשק הישראלי הסובל ממחסור חמור ברזרבות. טכנולוגיית האגירה השאובה תורמת להגדלת גמישות ההפעלה של המערכת הארצית ולשיפור נצילותה בשעות שיא הביקוש. פוטנציאל האגירה השאובה למשק הישראלי נאמד על ידי משרד התשתיות ב-600-1,200 מגה-וואט ל-20 השנים הבאות.

עבור קבוצת אי.די.בי מדובר בנדבך נוסף בהרחבת פעילותה במשק האנרגיה. לפני מספר חודשים הודיעה כלל תעשיות על הסכם לשיתוף פעולה בפרויקטים בתחום אנרגיית הרוח עם חברת אמפל שבשליטת איש העסקים יוסי מימן, בהשקעה של עד 200 מיליון דולר. כלל גייסה באחרונה את מנכ"ל חברת נתיבי הגז הטבעי, דני ורדי, שצפוי לפרוש מתפקידו בקרוב, ולעמוד בראש פעילות האנרגיה של החברה בחו"ל.

בנוסף, החברה הבת של כלל, מפעלי נייר חדרה , כבר קיבלה רישיון להקמת תחנת כוח בשיטת הקוגנרציה בהספק של 230 מגה-וואט בשטח המפעל בחדרה. כמו כן, גם החברה הבת נשר קיבלה רישיון להקמת תחנת כוח בהספק של 50 מגה-וואט בשטח המפעל בסמוך לרמלה ובאחרונה חתמה על הסכם לרכישת גז טבעי מספקית הגז המצרית EMG.

מהרשות לחשמל נמסר בתגובה, כי "הרשות אינה נוהגת להתייחס לפניות בנושא קבלת רישיונות".