אמנות לעם

אמנים מבטיחים, גלריות מובילות וצעירות, תרומה לסביבה ולקהילה - הכול קורה במקביל ביריד "צבע טרי"

לא קל להתחיל לקנות אמנות. כניסה לגלריה מלווה פעמים רבות בתחושת מבוכה: "מה אני מבין", "מה אני עושה פה בעצם", "אין לי מושג כמה זה יכול לעלות". את המבוכה הזו בדיוק מבקשות שרון טילינגר-שפיר ושותפתה יפעת גוריון-עופר להוציא מהמשוואה. יריד האמנות "צבע טרי" שיזמו השתיים, ושיתקיים לראשונה בחודש הבא (6-8 במארס) מפגיש במסגרת משותפת אמנים עצמאיים שנבחרו בקפידה ונחשבים להבטחות בשוק, גלריות מובילות לצד גלריות צעירות, וכן קהל אספנים מיומן לצד קהל מתעניינים שאולי "רוצים אבל פוחדים" לקנות אמנות.

"אנחנו רוצות שיותר אנשים ייקחו אמנות הביתה", אומרת גוריון-עופר, אוצרת היריד. כדי להגשים את המטרה הגדירו השתיים את טווח המחירים לעבודות שיימכרו במתחם האמנים העצמאיים - אשר ינוע בין 800 ל-8,000 שקל - ואילו הגלריות הוגבלו בסכומים שעד 20 אלף שקל.

את הצמא של השוק המקומי לאירוע מסוג זה ניתן לראות על-פי ההיענות המרשימה שהצליחו השתיים לגייס: מצד גלריות מובילות, דוגמת דביר, זומר, שלוש, נגא, גורדון ואחרות; נותני חסויות כמו בנק לאומי; שותפים כמו אגף החינוך של מוזיאון תל אביב; וכן ההיענות של האמנים עצמם - שהשמועה על היריד המתגבש עברה ביניהם מפה לאוזן.

היריד, הראשון מסוגו בארץ, יתקיים במתכונת הירידים האלטרנטיביים ורבי השיק, כגון volta, ליסטה, או zoo art fair, שמתקיימים במקביל לירידים הממוסדים והגדולים, כדוגמת ארט באזל, ארמורי שואו ופריז ארט. הפקתו ארכה, במפתיע, פחות משנה, והוא מתוקצב במאות אלפי דולרים, אשר מגויסים בחלקם מחסויות ומתשלומי ההשתתפות של הגלריות. שתי היזמיות מקוות להפוך את היריד לאירוע שנתי, שחסר בנוף המקומי.

במשך שלושה ימים ימלאו יצירות אמנות את המתחם המרשים שאליו מתעתדים לעבור בקרוב אולמות התצוגה של חברת הריהוט קסטיאל. על פני שטח של אלפי מטרים רבועים, ישכנו בכפיפה אחת כ-1,000 עבודות של 70 אמנים צעירים, עצמאיים, אשר מוינו בקפידה מבין כ-400 פונים, על-ידי ועדת קבלה שהורכבה מאנשי מקצוע בתחום האמנות. 16 גלריות יציגו את אמניהן במתכונת תצוגה ומכירה בירידי חו"ל.

במקום יתקיימו גם הרצאות וסדנאות בנושאי אמנות ואספנות; תתקיים תערוכת מכירה של גלויות אנונימיות - חלקן של סטודנטים לאמנות וחלקן של אמנים ידועי שם, במתכונת "הגלויה הסודית" - שהכנסותיה מיועדות למלגות לנוער שוחר אמנות; פעילות אמנותית אקולוגית שלצדה תרומה לעמותת אקו אושן; כ-30 עבודות בתערוכת "בחירת האוצרת" יוצעו למכירה פומבית שקטה, שכמחצית מהכנסותיה יועברו לפעילות חינוך לאמנות של עמותת "ילדים בסיכוי".

עבור האמנים המשתתפים זוהי הזדמנות לחשוף את עבודותיהם לקהל רחב, להיחשף לגלריות ולאספנים, למכור. עבור הקהל זוהי הזדמנות קנייה בסגנון "שלם וקח". "נאפשר לאנשים לשלם בכרטיסי אשראי ובתשלומים. הסכומים הופכים את האמנות למוצר נגיש, אך לא התפשרנו על איכות", מבטיחות היזמיות.

"צבע טרי", 6.3-8.3, מתחם קסטיאל, קיבוץ גלויות 47, ת"א. www.freshpaint.co.il