כ-1.7 מיליון עניים חיים בישראל - 24.7% מהתושבים; כל ילד שלישי הוא עני

בניגוד להערכות המוקדמות, תחולת העוני בקרב קשישים עלתה מ-21.5% ב-2006 ל-23.5% בדו"ח הנוכחי

דו"ח העוני החצי שנתי שפירסם היום (ה') המוסד לביטוח לאומי, מצביע על עלייה מינורית בממדי העוני בישראל בכל הפרמטרים הנמדדים. זאת, בניגוד להערכות המוקדמות שצפו כי לא רק שתימשך מגמת היציבות, אלא כי התוספת לקצבאות הזקנה תביא לצמצום בממדי העוני.

במוסד לביטוח לאומי, בראשות המנכ"לית החדשה, אסתר דומיניסיני, השתדלו מאוד לשדר כי אין כל הבדלים מהותיים בין הדו"ח הנוכחי לקודם, כאשר המילה "יציבות" חוזרת על עצמה פעמים רבות במסגרת הדו"ח. ואולם, בחינת המספרים מצביעה כאמור על עליה בתחולת העוני במספר פרמטרים:

כך למשל, על פי הדו"ח הנוכחי חיים בישראל 1,674,800 אנשים עניים - 25 אלף עניים יותר מן הדו"ח הקודם. מדובר בשיעור של 24.7% מכלל האוכלוסייה בארץ, לעומת 24.5% כפי שהופיע בדו"ח הקודם. גם שיעור המשפחות העניות גדל והוא עומד על 420 אלף שיעור של 20.5% מכלל המשפחות בישראל, לעומת 20% כפי שהופיע בדו"ח הקודם. גם פער הכנסות העניים למשפחה, המבטא את מרחק ההכנסה של המשפחות העניות מקו העוני, רשם גידול מינורי והוא עומד כעת על 34% לעומת 33.8%.

אחרי שבינואר 2007 נרשמה בלימה ראשונה של עשר שנים במגמת התרחבות העוני בקרב ילדים, הדו"ח הנוכחי מצביע על גידול נוסף במספר הילדים העניים, כאשר שיעורם מגיע ל-35.9%. במילים אחרות, כל ילד שלישי בישראל הוא עני.

ההפתעה הגדולה ביותר בדו"ח הנוכחי קשורה למצבם של הקשישים: בניגוד לכל ההערכות המוקדמות שצפו כי מספרם של הקשישים העניים יפחת לאור התוספת בקצבאות הזקנה, עולה כי תחולת העוני בקרב קשישים עלתה מ-21.5% ב-2006 ל-23.5% בדו"ח הנוכחי. בביטוח הלאומי מסבירים זאת בשל העובדה כי העלייה בקצבאות הניתנות לקשישים, המהווה יותר משליש מהכנסתם, לא הדביקה את העלייה ברמת החיים כפי שהיא משתקפת בחציון ההכנסה הפנויה לנפש תקנית והרי העוני בישראל נמדד כיום באופן יחסי לשאר האוכלוסייה. בנוסף, מודים בביטוח הלאומי כי ייתכן שהדיווחים ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא היו מדויקים בקשר לקצבאות. לדבריהם, השיפור בקצבאות הזקנה יבוא יותר לידי ביטוי בדו"ח הבא.

מגמה מדאיגה ביותר שממשיכה להתרחב גם הפעם, קשורה לאוכלוסייה העובדת שנמנית עם העניים בישראל. תחולת העוני של משפחות עם מפרנס אחד עלתה מ-22.6% ב-2005/6 ל-23.4% ב-2006 ול-23.9% בתקופה הנוכחית. לצורך השוואה, ב-2002 עמדה תחולת העוני של משפחות עובדות על 17.6%. נתונים אלה מלמדים כי 40% מהעניים הנכללים בדו"ח הם משפחות עובדות זאת בניגוד לטענה כי הצטרפות למעגל העבודה מוציא משפחות ממעגל העוני. תופעת העובדים העניים התרחבה ככל שהתרבו שיטות ההעסקה באמצעות קבלני כוח אדם ומיקור חוץ. בנוסף, היצע המשרות בפריפריה, שם העוני עמוק בהרבה, כולל במקרים רבים משרות חלקיות בלבד עימן לא ניתן לפרנס. במוסד לביטוח לאומי מציינים כי הנתונים מצביעים על ניגודיות בשוק העבודה: מצד אחד הצמיחה הכלכלית הגדילה את מספר המועסקים במשק, אך מצד שני רבים מן המועסקים זוכים לתנאים לא ראויים ולשחיקת שכר.

אגב, נתוני מדד ג'יני המודד את אי השוויון בהכנסות, מראים על ירידה מפתיעה של 2.3% לעומת הדו"ח הקודם. ואולם, במוסד לביטוח לאומי מבקשים לצנן את ההתלהבות שעשויה להישמע מצד אנשי האוצר, שכן אלה טוענים כי הירידה נובעת ככל הנראה משינוי טכניקת הבדיקה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. במוסד לביטוח לאומי עדיין סבורים כי הצמיחה במשק היטיבה בעיקר עם העשירונים העליונים.

שר הרווחה: הטיפול בעוני הוא תהליך מתמשך; ארגון לתת: נוצרות גטאות של עניים

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שהפגין בשנה שעברה קורת רוח עם פרסום הדו"ח שהצביע על בלימת העוני, עשוי להתאכזב כאמור מהנתונים שמתפרסמים היום. תגובת משרד ראש הממשלה לדו"ח לא התקבלה עדיין.

שר הרווחה יצחק הרצוג: "למרות שדו"ח העוני החצי שנתי מראה על סוג של יציבות, הרי שמטרתנו היא להוביל לשיפור משמעותי בצמצום העוני והפערים החברתיים. הטיפול בעוני הוא תהליך מתמשך ואנו מקדישים לו תשומת לב מרבית. אני מאמין שמס הכנסה שלילי, תוספת לשכר המינימום והתוספות לקצבאות הזקנה שיכנסו בתקופה הקרובה לתוקף - יניבו תוצאות על פני ציר הזמן.

"עם זאת, יש עוני בישראל במיוחד בשל העדר הכנסה סבירה ותעסוקה במגזרים מסוימים. כשר רווחה אני מצפה שהתוצאות יהיו טובות יותר ולצורך כך, נדרשים צעדים רב תחומיים ושיתוף פעולה גם מצד משרדי ממשלה אחרים".

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, התייחס בעיקר לגידול במספר העובדים העניים: "הממשלה מייצרת תעסוקה וירטואלית שמטרתה לנפנף בנתונים כלכליים על ירידה באבטלה. יש להמשיך במגמת הגברת אכיפת חוקי העבודה מחד, ומאידך ליצור תוכנית תעסוקה איכותית שתיצור מקומות עבודה בכבוד ולא משרות שרק מרחיבות את מעגל העוני".

ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון לתת, מסר בתגובה: "שיעורי העוני הגבוהים בישראל מתאימים למדינת עולם שלישי. החברה הישראלית מתחילה ליצור גטאות של עניים בכל הארץ ובכל המגזרים ובעיקר בקרב קשישים וניצולי שואה, משפחות חד הוריות, המגזר הערבי והמגזר החרדי.

"תוך שנים מועטות נמצא את עצמנו בחברה מנוכרת, מפולגת ומחולקת לעשירים שחיים טוב ולעניים שחיים באשפתות - במלחמת הישרדות חסרת סיכוי בדומה לחיים בעזה".

ושר התמ"ת, אלי ישי מאיים (שוב) לפרוש מהממשלה, הפעם על רקע דו"ח העוני. ישי מסר כי ש"ס לא תוכל לשבת בממשלה לאור הנתונים על התגברות העוני, ואמר כי ידרוש תוספת לקצבאות הילדים כתנאי להישארותו בממשלה. "מה עוד צריך להתרחש וכמה עוד דוחות עוני צריכים לצאת כדי שמיש צריך להבין יבין שרק השבת הקיצבאות הוא הפיתרון ליציאה מהעוני?".

לדברי ישי "ש"ס לא תישאר בממשלה הקומצת את ידיה כלפי ילדי ישראל. גם מומחי הביטוח הלאומי קובעים שהפיתרון הוא השבת הקיצבאות. אמנם הביטוח הלאומי שוכן בקרבת משרדי הממשלה, רק חבל שמחלק מהם הוא רחוק שנות דור. דו העוני שהוגש היום הוא דוח וינוגרד החברתי".

עוני