גלנקור שוקלת תביעת רשלנות נגד ישראל: העבירה סודות מסחריים לרוסים

הרשות להלבנת הון מסרה חומר שהעבירה אליה גלנקור, במסגרת השתתפותה במכרז להפרטת בז"ן

גלנקור העולמית, שהיתה שותפה בגרעין השליטה בבז"ן, שוקלת תביעת רשלנות נגד המדינה, בעקבות דליפת החומר בעניינה לרוסים מהרשות לאיסור הלבנת הון. כך נודע ל"גלובס".

כפי שפורסם, בשל תקלה ברשות לאיסור הלבנת הון, הועבר לרוסים חומר עסקי של מפעלים פטרוכימיים וגלנקור, שהיתה שותפה בפטרוכימיים, ופרשה באחרונה מהמכרז להפרטת בז"ן, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אסר על השתתפותה מטעמי ביטחון. זאת, בשל יחסים עסקיים עם מדינות ערב.

שותפה נוספת בפטרוכימיים, בראשות דיוויד פדרמן, היא קבוצת אלדר הרוסית, בבעלות האוליגרכים לשעבר ליאוניד נבזלין, מיכאל ברודנו וולדימיר דובוב. שאלת מתן היתר השליטה לאלדר נדונה כעת בידי היועץ המשפטי לממשלה.

לדברי גורמים מקורבים לפטרוכימיים, "אם לוקחים את כל הסודות המסחריים של ענק עולמי כמו גלנקור, ומעבירים אותם למדינה, שהיא אולי המתחרה הגדולה שלהם, ברור שנגרם לגלנקור נזק".

לדברי הגורמים, מבחינת אלדר, הנזק האפשרי גדול עוד יותר. "הרוסים מנהלים נגדם משפטים בכל העולם בניסיון להניח יד על הרכוש שלהם, כך שלקבל רשימה של הרכוש שלהם מידי הישראלים - נשמע כמו חלום מתוק".

לדברי הגורמים, "יש בקרב כל הגורמים הנוגעים בדבר, זעם רב. מדובר באנשים שהסתמכו על האינטגריטי של מדינת ישראל בכל הקשור לשמירה על סודות מסחריים רגישים, והתפשטו עירום ועריה לפי דרישת המדינה. הזעם הוא בראש ובראשונה על הרשות לאיסור הלבנת הון, אך עוד יותר מכך, על רשות החברות הממשלתיות. מיד כשנודע לה על התקלה, היא היתה צריכה להודיע: חומר שלכם עבר לרוסים. תבדקו מה קרה. תעשו כימות נזקים.

"לא צריך להכביר מילים על הנזק הנורא לישראל - גלנקור היא תאגיד הסחר בין הגדולים בעולם, זה ספק הדלק המרכזי של מדינת ישראל. היא מספקת 60%-70% מהצריכה של חברת חשמל והוכיחה עצמה בזמן מלחמה, בקשרים לאורך עשרות שנים. הפסילה שלהם להחזקת 3%-4% היתה עלבון צורב. הסיפור האחרון מצטרף לטיפול הרשלני, לחובבנות, לזלזול ברכושו של זולת".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "המידע שהועבר הוצא כבר בעבר כדין מן הרשות ולא התעורר כל צורך להודיע למי שעשוי להיפגע, כביכול, מהעברת המידע, מן הטעמים הבאים: המידע שנתקבל מרשות החברות הממשלתיות הוגדר סודי מסחרי. המידע שנכלל בקובץ שהועבר בטעות הוא תמצית של מידע זה לגבי הישויות המעורבות בעסקת בז"ן והקשרים ביניהם. מידע זה מקורו גם ממקורות גלויים... חשיפת התקלה נעשתה על-ידי הרשות והתקלה דווחה לכל הגורמים המוסמכים כנדרש. נוהלי האבטחה הוחמרו מיידית, ובמקביל הוקם צוות בדיקה כדי להמליץ על נהלים שיבטיחו כי תקלה דומה לא תתרחש בעתיד".