צה"ל 2.0

גם צה"ל, המוסד והשב"כ יכולים להפוך לרשתות חברתיות

השנה החליטה ממשלת ארה"ב לתקצב סכום של 200 מיליארד דולר לעשור הבא כדי לבנות את המערכת המלחמתית הגדולה בהיסטוריה ששמה FCS) Future Combat System). הרציונל הוא, שכשם שהמחשב הופך את הלוחם והמפקד לחכם יותר ובעל ידע ומידע, רשת חברתית עם שיתוף קבצים, מסרים מיידיים ותגיות הופכת את החטיבה או האוגדה למלוכדת יותר ומעודכנת בזמן אמת. בכפוף להרשאות, יכול חייל גולני אחד או מפקד טנק לדעת כמעט מה שיודע מפקד הטייסת או אפילו הרמטכ"ל.

על משקל Second Life, אפשר לדבר על "סקנד צה"ל". לפי הגודל היחסי שלה לארה"ב, ישראל היתה צריכה לתקצב יצירת צבא דיגיטלי בכ-5 מיליארד דולר לעשור הבא כבר עכשיו, ב-2008. אלא שהצוות גבי אשכנזי (הרמטכ"ל) & אהוד ברק (שר הביטחון) מובילים אותנו דווקא במסלול רגרסיבי היישר לרמה של הצבא העותמני ב-1908. דן חלוץ, הרמטכ"ל הקודם, עשה רק חצי עבודה. היתה לו קונספציה מוטעית כאילו מלחמה דיגיטלית ומסכי פלזמה הם עניין רק למפקדים וליחידות מיוחדות.

והצבא נפגע מכך. מפקד חיל האוויר הודה בפומבי מעל גבי העיתונות שתצלומי אוויר מעודכנים ל-2006 שהיו לחיל האוויר לא הועברו לצבא היבשה שנאלץ להסתפק בתצלומי אוויר משנת 2000.

גם באחד העיתונים של אוניברסיטת תל אביב כתבו קציני מודיעין גדודיים וחטיבתיים כי ידע של חיל המודיעין לא הועבר להם לרמת השטח בשל שיקולי מידור. מה זה מידור? מידור היא ביורוקרטיה של אימפריות הנייר של העבר העתיק. בעולם השיתוף של ווב 2.0 לא יכול להיות כזה דבר. במאה ה-21 הבלוגים והתגיות חשובים יותר מהמטוס והטנק.

חוסר חשיבה רשתית

הדיון בישראל לגבי מלחמת לבנון, שהרים שוב ראש עם פרסום מסקנות ועדת וינוגרד, הוא מוטעה מיסודו ומזכיר מאוד את מחדלי החוקרים והמפגינים נגד הממשלה במלחמת יום הכיפורים. לא משנה מי יהיה ראש ממשלה, שר הביטחון או הרמטכ"ל, הבעיה תלך ותחריף. זו בעיה של קונספציה ושל ארגון. מחדל הקונספציה הוא אי ההבנה של ההקשר הגלובלי של מלחמת לבנון, המחדל הארגוני הוא אי ההבנה ואי ההכנה של צה"ל ומערכת החינוך של ישראל לחשיבה רשתית וארגון רשתי.

לשם השוואה, בפרויקט הצבא האמריקני לעשור הבא, יהיו 12 כלים חדשים, כמו: טיל נגד טילים עם בינה מלאכותית; מטוס קרב ללא טייס שמופעל בממשק כמו Second Life; מערכת שרירים מלאכותית ננו-טכנולוגית שמאפשרת לחיילים לשאת משא בכובד פי 5 מיכולתו כיום; רשתות חברתיות מלחמתיות עם מציאות מוגברת המשתילה חיישנים לשדה האויב, כך שכשהכוחות מגיעים אליו, כל אוביקט מסביר את עצמו בפני החייל; או רשתות חברתיות בלתי מאוישות של רובוטים אוטונומים שיודעים לתאם את פעולותיהם בינם לבין עצמם ללא התערבות אדם; הצפנה שמשתמשת בטכנולוגיות של ווב 5.0, הרשת הקוונטית וסימולטור אימונים והדרכה - אף הוא בסגנון Second Life.

הפרויקט מרחיב ניסוי קיים שהחל לפני מספר שנים ברמה חטיבתית ועתה הוא ברמה אוגדתית. משתתפים בו כוחות יבשה, אוויר, נחתים, CIA ואחרים ומתורגלת בו תגובה אמריקנית להשתלטות של צבא איראן על ריאד בירת סעודיה והוצאה להורג של בני משפחת המלוכה. מופקים בו לקחים מכל 4 המלחמות הדיגיטליות שצבא ארה"ב היה מעורב בהן בעבר: מלחמת המפרץ הראשונה, מלחמת קוסובו וסרביה, מלחמת אפגניסטן ומלחמת המפרץ השנייה.

בספרו "רשתות ומלחמות רשת: העתיד של הטרור", טוען ג'ון ארקילה, תיאורטיקן המלחמה הדיגיטלית כי הפרדיגמה של הצבא הקדם-דיגיטלי רק תשקיע את ארה"ב יותר ויותר בבוץ העיראקי. האם אותו הדבר מסכן את צה"ל בשקיעה שלישית בבוץ העזתי והלבנוני?

החיזבאללה ואל-קעידה הם ארגוני רשת מבוזרים. צה"ל וה-CIA לעומתם הם ארגונים המושתתים על היררכיה ומבנה של פירמידה. לפיכך, אם צה"ל יחסל את נסראללה, הוא יחזק את החיזבאללה. כל חלק ברשת הזו יכול לפעול ללא קשר למפקדיו, ובכלל - המפקדים רק מזיקים.

במלחמת לבנון השנייה באה לידי ביטוי מלא "מלחמת הרשת" של החיזבאללה. לוחמים בודדים של החיזבאללה, קיבלו סמכות לירות טיל אישי על עיר ישראלית לפי בחירה אקראית, ללא כל צורך בקבלת פקודות או בדיווח לפירמידה ביורוקרטית כלשהי. גם דוקטורינת חלוץ וגם דוקטורינת אשכנזי לא מסוגלות להתמודד עם מצב כזה, כי מול גרילה רשתית צריך להפעיל אנטי-גרילה רשתית.

השאלה הגדולה שישראל עומדת בפניה כיום היא איך להיהפך לציביליזציית רשת בכל התחומים: איך צה"ל והמוסד והשב"כ ייהפכו לארגוני רשת? התשובה כנראה לא תינתן בקדנציה הזו.

אשר עידן הוא מנהל התוכנית לניהול העתיד של להב, הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב.