גרמניה ממשיכה לאיים על ליכטנשטיין: "תהדק את הברגים" על מקלטי המס

כך הצהיר שר האוצר שלה ביום ו' על רקע שערוריית המס בגרמניה, שהפנתה את אור הזרקורים אל חוקי החיסיון הבנקאי של הנסיכות שמעודדים לכאורה העלמות מס

גרמניה מתכננת "להדק את הברגים" על מקלטי המס באירופה, כך הצהיר שר האוצר שלה ביום ו' על רקע שערוריית המס בגרמניה, שהפנתה את אור הזרקורים אל חוקי החיסיון הבנקאי של הנסיכות שמעודדים לכאורה העלמות מס.

אזהרתו של פר שטיינברוק מהווה הסלמה נוספת במתיחות עם ליכטנשטיין, ששלטונות המס בגרמניה גילו בה חשבונות בנק סודיים של אזרחים גרמניים בהיקף מאות מיליוני אירו. שטיינברוק אמר שברלין שוקלת צעדים חד-צדדיים נגד ליכטנשטיין, כולל הגבלות על העברות כספים אלקטרוניות לנסיכות, או הוראה שתחייב בנקים גרמנים לדווח על העברות כאלה.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, אותתה שהיא תלחץ גם על מונקו להרחיב את שיתוף הפעולה שלה עם רשויות מס במדינות אחרות, כשהיא תיפגש עם הנסיך אלברט, שליט מונקו, ביום ד' השבוע.

המאמץ הדיפלומטי של מרקל בא על רקע חקירה חסרת תקדים בהיקפה של לפחות 1,000 חשודים בהעלמת מס. החקירה, שנכנסת לשבוע השני שלה, נפתחה בעקבות מסמכים שכללו פרטים על חשבונות בנק שסוכנות הביון הגרמנית BND קנתה מעובד של בנק LTG בליכטנשטיין תמורת 4.2 מיליון אירו.

מדינות נוספות, כולל ארה"ב, פינלנד ושבדיה, פתחו, או שוקלות לפתוח בחקירות דומות נגד אזרחיהן המנצלים את תנאי החיסיון במדינות המשמשות מקלט מס. מרקל, שנועדה בשבוע שעבר בברלין עם אוטמר הסלר, ראש ממשלת ליכטנשטיין, תדון בנושא גם עם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי כשתיוועד איתו בחודש הבא. צרפת לוחצת זה זמן רב על מונקו לשתף פעולה בחקירות מס.

תומאס סטג, דובר של מרקל, אמר כי הקנצלרית "תדבר במילים ברורות" עם שליט מונקו על הצורך לאמץ "התנהגות הוגנת". דובר של שר האוצר שטיינברוק אמר שגרמניה נוקטת ב"דו-שיח קונסטרוקטיבי" עם ליכטנשטיין ומקלטי מס נוספים, אך אם הדרך הזו לא תצלח, יידרשו "יותר צעדים חד-צדדים ובלתי שגרתיים".

לדבריו, צעדים כאלו לא יאומצו לפני יוני לכל המוקדם, אחרי כנס של OECD, שיוקדש לנושאי מס בינלאומיים. הארגון משמש כגוף מתאם למאמץ הבינלאומי לצמצום החיסיון הבנקאי של מקלטי המס. יתכן שהצעדים החד-צדדיים יידחו עד אחרי הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר, מאחר שארה"ב ממלאת תפקיד חשוב בפעולה של ה-OECD נגד מקלטי המס.

גרמניה מעוניינת בעיקר בנקיטת צעדים נגד ליכטנשטיין, מונקו ואנדורה, שהוגדרו כ"לא משתפות פעולה" על ידי ה-OECD, מפני שהן מסרבות לחשוף פרטים בנקאיים של נתינים זרים החשודים בהעלמות מס.