מזוז: לא לאוליגרכים בבית הזיקוק בחיפה

המדינה החליטה כי כל עוד קבוצת אלדר, שבשליטת האוליגרכים לשעבר ליאוניד נבזלין, מיכאל ברודנו וולדימיר דובוב, תמשיך להיות שותפה של המפעלים הפטרוכימיים - לא תותר לפטרוכימיים שליטה בבז"ן חיפה

מכה לקבוצת הפטרוכימיים בניסיונה להצטרף לגרעין השליטה בבית הזיקוק בחיפה. המדינה הודיעה רשמית כי לא תעניק בינתיים לפטרוכימיים, שבשליטת דיוויד פדרמן, יעקב גוטשטיין ואלכס פסל, אישור לקבלת היתר שליטה בבז"ן חיפה, כל עוד קבוצת אלדר, שבשליטת האוליגרכים לשעבר ליאוניד נבזלין, מיכאל ברודנו וולדימיר דובוב, תמשיך להיות שותפה בפטרוכימיים.

פטרוכימיים הודיעה היום (א') רשמית, כי בתגובה שהעבירה רשות החברות הממשלתיות נמסר ש"ניתן יהיה לשקול את הבקשה לשליטה משותפת עם החברה לישראל בבתי הזיקוק, רק אם תוסר לחלוטין השפעתה של קבוצת אלדר על השליטה במישרין או בעקיפין".

עוד מסרה פטרוכימיים כי בפני היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הוצגה העמדה המסתמנת להמליץ לראש הממשלה ולשר האוצר על דחיית הבקשה שהוגשה על ידי קבוצת הפטרוכימיים לקבלת היתר השליטה האמור.השליטה בבז"ן חיפה, שהופרטה בפברואר 2006, נמצאת כיום בידי החברה לישראל שבבעלות סמי ועידן עופר, המחזיקה בכ-45% מהמניות.

החברה לישראל קיבלה את היתר השליטה בבז"ן בחודש יולי האחרון, ואילו קבוצת הפטרוכימיים (באמצעות חברת PCH) המחזיקה בכ-15% מהמניות, ממתינה עדיין לקבלת היתר השליטה - כבר יותר משנה לאחר ההפרטה.

"גלובס" חשף לאחרונה את הקשיים הנמשכים לאישורה של קבוצת אלדר, ואת דרישת המדינה להסיר את מלוא השעבוד בהיקף של 100 מיליון דולר שניתן לאלדר על מניות השליטה בפטרוכימיים. החברה ציינה היום בהודעתה כי המדינה אכן דרשה להסיר לחלוטין את השפעתה של קבוצת אלדר הן כבעלת מניות מהותית במודגל תעשיות (בעלת השליטה בפטרוכימיים וב-PCH), והן כנושה.

קבוצת אלדר, שאותה מוביל האוליגרך לשעבר ליאוניד נבזלין, מחזיקה היום ב-26% ממניות מודגל תעשיות שהיא בעלת השליטה בפטרוכימיים, כך שבשרשור יש לה אחזקה קטנה בבז"ן.

הפסילה של קבוצת אלדר מצטרפת להחלטת המדינה לפסול לפני כשלושה חודשים את הצטרפותה של גלנקור השווייצרית, אחת מחברות הסחר הגדולות בעולם, לגרעין השליטה בבז"ן, בשל אחזקותיה במדינות ערב. צעד זה גרר ביקורת חריפה במשק האנרגיה.

מרשות החברות הממשלתיות נמסר כי "רשות החברות הממשלתיות, יחד עם היועץ המשפטי לממשלה, בוחנת את הנושא ובימים הקרובים תגבש את עמדתה".