ביהמ"ש הורה על הקפאת הליכי מכירת נכס בכינוס בשל מחיר נמוך באופן תמוה

דירה תל אביבית נמכרה ב-340 אלף שקל מתחת להערכת השמאי של כונס הנכסים עצמו

בית המשפט המחוזי בתל אביב הקפיא הליכי מכירת נכס שאושרו על ידי ראש הוצאה לפועל. הסיבה: ראש הוצאה לפועל אישר עיסקה במחיר נמוך משמעותית ממחירי השוק.

השופטת יהודית שטופמן עיכבה בשבוע שעבר (20.2.2008) את המשך הליכי מכירת דירה תל אביבית אטרקטיבית במיוחד, בהליך מכר בהליכי כינוס באמצעות כונס הנכסים, וזאת לאחר מסירת ההחזקה לקונה.

בעלת הדירה, אם חד הורית שלא יכלה לעמוד בתשלומי המשכנתא, נדהמה לגלות כי דירתה נמכרה ב-340 אלף שקל מתחת להערכת השמאי של כונס הנכסים עצמו, וזאת למרות שקודם לכן הביאה האישה לכונס הנכסים הצעת רכש לאותה דירה במחירי השוק.

ההחלטה התמוהה של ראש הוצאה לפועל מותירה את האישה ללא רכוש ממשי, למרות שהיא ובן זוגה בנפרד השקיעו במהלך השנים האחרונות מאות אלפי שקלים על החזרי משכנתא לדירה. בעבר בתי המשפט בישראל כבר קבעו התמחרויות שניות ושלישיות לנכסים שהמחירים שניתנו עבורם היו נמוכים משמעותית ממחירי השוק.

לכאורה זהו עוד סיפור על משפחה שלא עמדה בחובות המשכנתא, ועתה היא נאלצת לאבד את ביתה, אך לסיפור הזה התווספו מספר החלטות תמוהות מטעם ראש הוצאה לפועל, המעוררות סימני שאלה רבים, ואשר עלולות לפגוע קשות במשפחה החייבת.

אמנם ידוע כי איחורים בתשלום המשכנתא עלולים לגרור את מכירת הבית, תוך גרימת הפסדים לבעלי הבתים המאחרים, אך במקרה של מיכל מלמד, סייעת שיניים, ואם ל-2 מתל אביב, נדמה כי המחיר אותו תיאלץ לשלם גבוה וכואב במיוחד.

לטענת עו"ד טל לביא, המייצג את מלמד, כונס הנכסים של דירתה (בנק ברקליס דיסקונט) פעל בצורה תמוהה בכך שהסכים לתשלום הנמוך באופן משמעותי ממחירי השוק, ואף נמוך משמעותית מהמחיר אשר נקבע על ידי שמאי מטעמו ובכך אף פגע בגובה שכר טרחתו הוא.

65 אלף הדולר אותם הפסידה בעלת הדירה כתוצאה מהחלטתו של ראש הוצאה לפועל הינם סכום אסטרונומי אשר כל אדם סביר מן היישוב יתקשה לחוסכו אפילו במהלך "חיים שלמים" טוען עו"ד טל לביא בערעורו על החלטת ראש הוצאה לפועל ועל כן יש לערוך התמחרות מחודשת של מכירת הדירה".

דירתה של מיכל מלמד ניצבת ברחוב שטנד מס' 6 בתל אביב, רחוב שקט ויוקרתי במרכז תל אביב. הרחוב מהווה אטרקציית נדל"נית מבוקשת, וסוכני תיווך רבים צרים עליו על מנת למצוא בו מציאות.

מלמד, שהתקשתה להיפרד רגשית מדירתה, חשה בתוך תוכה, שגם אם לא תצליח לגייס את הכספים על מנת לכסות את חובות המשכנתא, היא ודאי תצליח להשיג בקלות רוכשים לדירה, עקב ההצעות הרבות שהופנו אליה מדי שבוע לרגל נסיקת מחירי הנדל"ן בת"א.

כאשר נפתח נגדה תיק הוצאה לפועל מיהרה מלמד ומצאה קונה אשר ייאות לקנות את הדירה במחיר נמוך יחסית ממחירי השוק - ב-360 אלף דולר. אך למרות שהקונה הפוטנציאלי פנה אל כונס הנכסים בבקשה לרכוש את הדירה, העדיף הכונס למכור את הדירה לרוכש אחר אשר הציע לרוכשה ב-290 אלף דולר בלבד, סכום הנמוך בכ-340 אלף שקל (בהתאם לשער היציג ביום ההצעה). דחיית הצעת הרכש על ידי כונס הנכסים נעשתה בטענה כי הרוכש סירב להמציא את הכספים בתוך שבוע ימים, אלא רק בתוך חודש.

שמאים רבים המכירים את הביקושים המאמירים על דירות שכאלה ברחובות של מרכז תל אביב, מסכימים כי המחיר בו נאות כונס הנכסים למכור את הדירה לבסוף, הינו מחיר מגוחך ונמוך באופן משמעותי ממחירי השוק הגואים של תל אביב.

למרבה האבסורד, ערך המכירה הנמוך פוגע לא רק בחייבת עצמה ובבית המשפט, אלא אף בשכר טרחתו של כונס הנכסים עצמו, אשר אמור ליהנות מאחוזים מערך המכירה.

בית המשפט הקפיא את ההליכים לאחר שהצדדים השיבו לטענות במסגרת ערעור אותו הגיש עו"ד לביא בשם בעלת הדירה לבית המשפט המחוזי הוא מוחה על החלטותיו התמוהות של ראש הוצאה לפועל ואומר כי "העיקרון של העשרת בית המשפט בכסף רב ככל שניתן הוא האינטרס העיקרי שאמור לעמוד לדעתי לנגד עיניו של בית המשפט בדונו בתיק זה. לא על כל מכירת נכס על ידי ההוצל"פ יש לערער, אך במקרים קיצוניים שכאלה, כאשר מחיר ההתמחרות נמוך בצורה דראסטית ממחירי השוק ופוגע בכל הצדדים, חייב בית המשפט לרדת לשורש העניין, לעצור את העסקה ולקבוע התמחרות נוספת".

שופטת בית המשפט המחוזי, יהודית שטופמן, הדנה בתיק, העבירה החלטה מהירה הקוראת לצדדים השונים בתביעה להגיש את נימוקיהם תוך ימים בודדים ולאחר קבלת התגובות מכל הצדדים נתנה עיכוב הליכים בתיק ונקבע דיון לתחילת חודש מארס.