יום שחור לאינטרנט הישראלי: הח"כים אישרו בקריאה ראשונה את חוק הצנזורה על אתרים; "אטיאס בונה כלים לסינון מידע כמו בסין ואיראן"

(עדכון) - ספקיות האינטרנט יידרשו לחסום גישה לאתרים העוסקים בסקס, אלימות והימורים - ויאפשרו גישה רק לאחר זיהוי פיזי של המשתמש במחשב * עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח: "זה רק השלב הראשון" * דעה: זנות ואלימות? רק באינטרנט

חוק הצנזורה על האינטרנט עבר היום (ד') בקריאה ראשונה בכנסת ברוב של 46 ח"כים שהצביעו בעדו. 20 ח"כים הצביעו נגד. מפלגת העבודה התפצלה בהצבעה ורק 2 ח"כים מטעמה תמכו בחוק.

החוק שזכה לכינוי הידידותי והלא מאיים "סינון אתרים" הוגש על ידי ח"כ אמנון כהן מש"ס ונועד למנוע גישה של צעירים וקטינים בפרט, לאתרים פוגעניים ובעיקר לאתרים פורנוגרפיים.

הצעת החוק מסמיכה את שר התקשורת, אריאל אטיאס, לקבוע את הדרכים בהם ניתן יהיה לחסום את הגישה לאינטרנט לרבות האתרים הפוגעניים והפורנוגרפיים שייחסמו. לאחר אישורה בקריאה ראשונה, הועברה הצעת החוק לוועדת הכלכלה של הכנסת לדיון והכנה לקריאה שנייה ושלישית.

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ גלעד ארדן נמנה על המתנגדים החריפים ביותר להצעת החוק, ויש בידיו את הכלים לעשות את מה שמכונה "פיליבסטר" (תמרון פוליטי). מתברר שליו"ר הוועדה יש את הסמכות לעכב את הדיון בהצעת החוק ב-6 חודשים. יצויין גם כי במהלך חודש אוגוסט צפויים חילופים בראשות ועדת הכלכלה, במסגרת הסכמי רוטציה, כך שעד למועד זה קלושים הסיכויים שהחוק יקודם לקריאה שנייה ושלישית.

הצעת החוק מהווה קלף מיקוח בידי ש"ס, שמאיימת לפרוש מהממשלה ומן הקואליציה, בין היתר, גם בשל נושא זה.

כל ההסתייגויות שהעלה ח"כ ארדן ובעיקר אלה המטפלים בכלי בקרה ובפיקוח שיינתנו באמצעות הוועדה לשר התקשורת, לצורך יישום חוק הצנזורה על האינטרנט, נדחו ברוב קואליציוני שאירגן אטיאס, נגד ארדן. מה שמהווה תמריץ נוסף לארדן לנקוט בהליך הפרלמנטרי המאפשר דחיית הדיון בהצעה.

כמו כן, נדחו הצעות והסתייגויות שהועלו בידי אחרים, לרבות המועצה לשלום הילד. הקואליציה חסמה גם חוק מרוכך יותר בנוגע לצנזורה באינטרנט, שהציע ח"כ אלכס מילר מישראל ביתנו, כדי לתת עדיפות וקדימות להצעת החוק של ח"כ כהן.

מה אומר חוק הצנזורה באינטרנט?

במסגרת הצעת החוק, ספקי שירותי האינטרנט יידרשו לחסום גישה לאתר למבוגרים, כלומר אתר אינטרנט שמהותו העיקרית עיסוק במין, אלימות או הימורים, ולא יאפשר גישה אליו, אלא באמצעות זיהוי פיזי שיאמת את זהות המשתמש במחשב.

עוד נכתב בהצעת החוק כי ספק שירותי אינטרנט שיעבור על החוק יקבל שנת מאסר וקנס של 20 אלף שקלים, ורישיונו יישלל לתקופה של לפחות שישה חודשים. יצויין כי הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת ה-16 על ידי חבר הכנסת יחיאל חזן ועל ידי חבר הכנסת יצחק וקנין.

הצעת החוק עברה ברוב גדול תחת מכבש הלחצים הקואליציוני, בין השאר הודות לתמיכתם של ח"כים אשר בדיונים מוקדמים התנגדו לה. יוזמי הצעת החוק דורשים לחייב בחוק התקנת מנגנון סינון מרכזי שיופעל על ידי ספקיות השירות בהתאם להוראות שיוציא להם שר התקשורת. זאת למרות שרוב המומחים בתחום העידו שאין כיום בנמצא טכנולוגיה שתאפשר סינון מרכזי סביר.

בהתאם לכך, נקבע בהצעת החוק שהשר יהיה מוסמך לחייב את ספקי האינטרנט להקים מנגנוני סינון מרכזיים.

עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח מזהיר כי הקמת מנגנון צנזורה בחסות שר התקשורת, בדומה למנגנונים שנבנו במדינות כמו סין ואיראן, עלולה להיות השלב הראשון בסינון מידע מפני אזרחים, בעילות של תכנים פוגעניים, הגנה על ביטחון או תכליות אחרות, יכולים פוליטיקאים, חברות מסחריות, וקבוצות אינטרסים חזקות אחרות לעשות שימוש במנגנון הצנזורה לצרכיהן.