מקלט המס בליכטנשטיין: גם רשות המסים מחפשת ישראלים

בעקבות גל החקירות בעולם: ישראל ביקשה מגרמניה מידע על הנאמנויות בליכטנשטיין

רשות המסים פנתה לגרמניה וביקשה את הדיסק המכיל מידע על אודות הנאמנויות בליכטנשטיין, במטרה לאתר מקלטי מס של ישראלים בנסיכות. כך נודע ל"גלובס". זאת, על רקע שערוריית המס שהתגלתה לאחרונה בגרמניה, אשר הפנתה את אור הזרקורים אל חוקי החיסיון הבנקאי של הנסיכות המעודדים לכאורה העלמות מס.

גם אוסטרליה ומדינות שונות באירופה ובארה"ב פתחו לאחרונה בבדיקה, עקב חשד להעלמות מס מצד אזרחים באמצעות מקלטי מס שמציע LGT, בנק שמנוהל בידי משפחת המלוכה של ליכטנשטיין.

לדברי עו"ד עמוס חכמון ממשרד חזקיה-חכמון, המפעיל משרד אזרחי-מסחרי בגרמניה העוסק גם במסים, "יש מקומות רבים שמציעים מקלטי מס, ומקלט מס הוא לא בהכרח לא חוקי. הוא לא חוקי אם לא מדווחים עליו. ייחודה של ליכטנשטיין הוא בכך שהיא מציעה גם מערכת בנקאית חסויה ומאוד יציבה. השילוב הזה הפך אותה לאטרקטיבית כל כך".

לדברי חכמון, רוב מחזיקי מקלטי המס בליכטנשטיין הם אנשים עשירים ביותר. להערכתו, ברשימת המחזיקים יימצאו גם ישראלים, שכן "הישראלים לא שונים מאחרים, אם כי בוודאי מדובר בהיקף אחר, ודאי לא דומה להיקף של הגרמנים". הוא מוסיף כי "למי שדיווח אין בעיה, אך מי שהשתמש בזה כאמצעי להתחמקות ממס בוודאי צפוי לחקירה ולהליכים".

חכמון טוען עוד כי אם נכונה הטענה לפיה הרשימה בה מדובר היא משנת 2002, ייתכן שהבעיה תצטמצם, שכן באותה שנה עדיין לא היתה חובה לדווח.

בארה"ב מעריכים כי אזרחים אמריקנים רבים מחזיקים בנכסים נסתרים בבנק LGT. ארה"ב מפסידה מדי שנה כ-100 מיליארד דולר בגלל השתמטויות ממס באמצעות מכשירים חוץ-גבוליים כליכטנשטיין.

ליכטנשטיין נמנית עם 36 טריטוריות המוגדרות "ריבונות חוץ-גבולית שומרת סודיות בנקאית", המקשות על רשות מס ההכנסה של ארה"ב לחקור העלמות מס.

רשות המסים מסרה בתגובה כי "אנו לא מוסרים מידע על הבקשות שלנו לקבלת מידע".