במקום להמר

שלל אפשרויות להרוויח בהימור במסחר ברשת ולא הפעם לא מדובר במט"ח

המודעות לשוק השוקק של המסחר בתחזיות, קיבלה תנופה עצומה במערכת הבחירות הנוכחית בארה"ב. אנסה להאיר מעט את הנעשה בתחום זה ולהציע דרך להשתמש בכוח הטמון בו ליותר מאשר השגת הריגוש מהימור חסר תכלית.

שוק החיזוי מאפשר מבט דינאמי, אובייקטיבי ומהימן סטטיסטי על אירוע עתידי בודד, דרך איסוף של נקודות המבט השונות, שמשקיעים מביאים איתם על דבר מסויים (לדוגמא, ערכו של נכס).

השיטה הנפוצה ביותר לחיזוי היא שימוש במכשיר פיננסי המכונה "אופציה בינארית".

סוג כזה של אופציה מוכר לנו בעיקר מהימורי הטוטו, שם משתמשים בה בהגרלת "ווינר" למשחקים בודדים. הרעיון הוא שלאופציה יש בסוף רק שני מצבים: או שהיא שווה סכום כסף ידוע מראש או שאינה שווה דבר.

כדוגמא אציג כאן אופציה בינארית על זהותו של הנשיא הבא בארה"ב:

מחזיק האופציה יקבל 100 דולר במקרה שאובאמה יזכה בנשיאות ולא יקבל דבר אם יפסיד. אם האופציה מוצעת למכירה כרגע ב-60 דולר ניתן להסיק מכך ש-60% מהשוק סבור שברק אובאמה הולך לזכות ולחילופין שבשוק מאמינים שיש סבירות של 60% שאובאמה יזכה. האופציה עצמה סחירה לחלוטין, ובכל רגע, עד להתבררות תוצאות הבחירות, ניתן לקנות ולמכור אותה.
משקיע שקנה את האופציה בתנאים אלה, ירוויח 40 דולר במקרה שאובמה יזכה. אם יפסיד, האופציה לא תהיה שווה דבר והוא יפסיד 60 דולר.

במציאות בת ימינו אפשר לנסות ולחזות (למעשה להמר) באינטרנט כמעט על הכול. זה מתחיל מהימורים על תוצאות ארועי ספורט מכל המינים (מי ייקח את אליפות NBA השנה?), ממשיך דרך ניסיון לחזות את הסרטים הזוכים באוסקר (מע יזכה בפסלון כבימאי הטוב ביותר?), עובר דרך ניחוש תוצאות הבחירות בארצות שונות (מי ראש הממשלה הבא של בריטניה?), חולף על פני השקעות בשווקים הפיננסים המסורתיים (האם מחיר הנפט יעבור את רף 100 הדולר עד סוף פברואר 08?) ומגיע עד לספקולציות על אירועים מיוחדים (האם הנשיא בוש יתפוס את בן לאדן עד סוף הקדנציה שלו?)

איך ניתן להשתמש בשוק החיזוי לטובה ולא רק כשיטת הימורים?

הנה מספר דוגמאות:

1) בשוק הפוליטיקה, כל מטה בחירות במקום לבזבז מאות אלפי דולרים על סקרים, יכול להסתמך על דעת ההמון, ולחזות בזמן אמת, את מצב הקולות שתקבל כל מפלגה.

2) עירייה יכולה למכור אופציות על פתיחת רכבת קלה בעיר (עד לתאריך ספציפי). מי שקונה את האופציה ירצה שפרויקט הרכבת יצליח (כך העירייה רותמת את רצון התושבים). במקרה שהפרויקט מצליח, העירייה תשמח לשלם על האופציות באמצעות ההכנסות מהתפעול. במקרה והפרויקט נכשל, העירייה תשלם את הפיצויים לקבלן מכספי המשקיעים שטעו.

3) מנהל השקעות החשוף לירידות בבורסה יכול לגדר חלקית את השקעותיו דרך קניה של אופציות על העלאת גובה הריבית הנהוגה במשק. אם הריבית עולה, המנהל מפסיד על אחזקותיו במניות אבל מרוויח על ההשקעה באופציות.