פירצה בחוק עשויה לאפשר ליזמים פרטיים להיכנס לתחום אספקה וחלוקת חשמל

בכירים במשרדי האוצר והתשתיות הודו כי אכן נפלה טעות בניסוח התיקון להצעת החוק, והנושא נבחן כיום על ידי היועצים המשפטיים

פירצה בחוק משק החשמל עשויה לאפשר לגורמים פרטיים להיכנס לתחום אספקה וחלוקת חשמל עוד לפני יישום הרפורמה במשק החשמל. כך נודע ל"גלובס". בעקבות הפרצה בחוק, צפויה המזכירות הארצית של ארגון עובדי חברת החשמל להתכנס ולדון בנושא, זאת מחשש שגורמים פרטיים אכן ייכנסו לתחום חלוקת החשמל, שהוא כיום תחת המונופול של חברת החשמל.

לפני כחודשיים אישרה הממשלה תיקון לחוק משק החשמל, זאת על מנת לאפשר את הארכת רישיונה של חברת החשמל המזרח ירושלמית (חמ"י). התיקון לחוק נדרש מאחר ועל פי החוק המקורי רק חברה ממשלתית או חברה בת ממשלתית יכולה לקבל רישיון לחלוקה יחד עם אספקת חשמל. חברת החשמל המזרח ירושלמית, שאינה אחת מהשתיים רוכשת כיום את החשמל בצובר (במרוכז) מחברת החשמל הישראלית ומחלקת אותו לתושבי מזרח ירושלים ולערי הרשות הפלשתינית בגדה.

כאמור מאחר וחברת החשמל המזרח ירושלמית אינה מוגדרת כחברה ממשלתית התיקון לחוק קבע, כי "ניתן לתת רישיון אספקה לחברה בעלת רישיון חלוקה לפי חוק זה, גם לחברה שאינה ממשלתית או חברה בת ממשלתית עד לינואר 2012".

בדברי ההסבר לתיקון החוק אף נכתב, כי "יובהר כי התנאי לתיקון המוצע יחול גם על גורמים נוספים מלבד חמ"י, אשר יהיו רשאים גם הם לקבל רישיונות לחלוקה ואספקה למשך תקופת המעבר".

בכירים במשרדי האוצר והתשתיות הודו כי אכן נפלה טעות בניסוח התיקון להצעת החוק, והנושא נבחן כיום על ידי היועצים המשפטיים. "לא היתה כוונה לאפשר לגורמים פרטיים להיכנס לחלוקת חשמל לפני שיושג סיכום על השינוי המבני בחברת החשמל. מדובר בבעיה בניסוח המשפטי מאחר ובמקור היועצים המשפטיים התנגדו לכך שהחוק יהיה מותאם ספציפית למקרה של חברת החשמל המזרח ירושלמית".

הבכירים הוסיפו עם זאת, כי במסגרת החוק נקבע, כי הענקת הרישיון מותנית בהסכמת השרים, מה שימנע כניסת גורמים פרטיים לחלוקת חשמל ללא הסכמה מראש.