פז מקדמת את תחנת הכוח הפרטית באשדוד: רכשה טורבינת גז בכ-30 מיליון דולר

בז"ן אשדוד מתכננת להקים בשטח המפעל תחנת כוח בהספק של כ-44 מגוואט שתפעל על גז טבעי

פז ממשיכה לקדם את פרויקט תחנת הכוח הפרטית בבית הזיקוק באשדוד. ל"גלובס" נודע כי פז, בניהולו של יונה פוגל, השלימה באחרונה רכישת טורבינת גז לתחנת הכוח בבז"ן אשדוד, בהשקעה הנאמדת של כ-30 מיליון דולר. הטורבינה נרכשה מחברת רולס רויס העולמית, שגברה במכרז על הצעות של מספר ספקים. מדובר בתחנת כוח בהספק של כ-44 מגוואט, בהשקעה כוללת הנאמדת בכ-50-60 מיליון דולר. ההחלטה של פז לרכוש את טורבינת הגז התקבלה למרות חוסר הוודאות השורר לגבי הרגולציה בעניין היקף מכירות החשמל שיאושר לרשת הארצית.

בז"ן אשדוד מתכננת להקים בשטח המפעל תחנת כוח אשר תפעל על בסיס גז טבעי ותספק את צורכי האנרגיה של המפעל, כשעודפי החשמל יימכרו לצרכנים פרטיים. צריכת החשמל של בית הזיקוק באשדוד היא כ-17 מגוואט חשמל בשנה. על פי הערכות, הפעלת התחנה צפויה להביא לחסכון של מיליוני שקלים בשנה לבית הזיקוק בהוצאות האנרגיה.

דירקטוריון בז"ן אישר בשנת 2005 את הקמת תחנת הכוח בשיטת הקוגנרציה (ייצור משולב של חשמל וקיטור) במפעל באשדוד. בנוסף, כולל הפרויקט גם הקמת תחנת השנאה שתחבר את בית הזיקוק באשדוד לרשת הארצית של חברת החשמל.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", חברת בייטמן הנדסה של בני שטיינמץ נבחרה לפקח על הקמת הפרויקט לאחר שגברה על מספר הצעות של חברות הנדסה מובילות מהארץ ומחו"ל.

בראש חטיבת הזיקוק בפז, עומד כיום מלאכי אלפר, שהחליף בתפקיד את שוקי בונס. אלפר ימלא גם את תפקיד מנכ"ל בז"ן אשדוד.

תחנת הכוח בבית הזיקוק באשדוד צפויה להיות אחת הראשונות שיוקמו על ידי הסקטור הפרטי. לאור העובדה שפז כבר סיימה את רכישת הציוד, ההערכות הן שהתחנה תחל לפעול כבר בתחילת 2009. יש לציין כי בפז, כמו בשאר מפעלי התעשייה והיצרנים הפרטיים, ממתינים לקביעת הרגולציה הסופית בנושא תעריפי החשמל ליצרנים הפרטיים והיקף המכירות שתותר לרשת הארצית.