בהראל פיננסים צופים צמיחה של 3.6% במשק ב-2008; יוצאים נגד הורדת הריבית האחרונה של בנק ישראל

שנת 2007 תסתיים לדעתם בצמיחה של 5.3% * טוענים כי על אף טענות בנק ישראל כי האינפלציה נבלמת, עדיין לא ניכרת השפעה כל שהיא על האינפלציה העולמית, ומחירי הסחורות והנפט עולים

הראל פיננסים מפרסם היום את סקירת המאקרו-כלכלה החודשית מטעמו במסגרתה צופים הכלכלנים בבית ההשקעות שהתוצר במשק הישראלי יצמח ב-3.6% בשנת 2008 וכך גם בשנת 2009.

הירידה בצמיחת התוצא במשק מוסברת על ידי הראל פיננסים בעיקר בשל התחזיות להאטה או מיתון בצמיחה בארה"ב ובהמשך הייסוף הריאלי של השקל. שני גורמים אילו צפויים למתן את התרחבות היצוא בשנת 2008, אומרים כלכלני הראל פיננסים.

בהתייחסם להורדת ריבית האחרונה שביצע בנק ישראל, אומרים בהראל כי דעתם שונה מדעתו של בנק ישראל שטען כי האינפלציה במשק מתרסנת - בעוד בנק ישראל צופה התמתנות בעליות המחירים, בהראל פיננסים רואים את המצב באור שונה, ואומרים כי למרות העמקת ההאטה בצמיחה בארה"ב אירופה ויפן, עדיין לא ניכרת השפעה כל שהיא על האינפלציה העולמית, ומחירי הסחורות והנפט המשיכו לעלות בשבועות האחרונים.

בהראל פיננסים מציינים אמנם כי התחזקות השקל פועלת להפחתת הלחץ האינפלציוני, אך הדבר מתקיים כיום במידה קטנה מבעבר. בנוסף, בהראל פיננסים גורסים כי בנק ישראל לא התייחס בשיקוליו למספר גורמים ובהם קצב הצמיחה המהיר ב-4 השנים האחרונות ובמיוחד ברבעון האחרון (6.4%) שהביא לידי סגירת פער התוצר, ולירידה בשיעור האבטלה במשק, אשר צפויה לגרום לעלייה בשכר ובעלויות הייצור ולהגביר את הלחצים האינפלציוניים.