סקר מכון ברוקדייל עבור המדינה: קופת-חולים מאוחדת מובילה בשביעות הרצון

נתון מעט מעודד: "רק" 12% מהציבור ויתרו על תרופות וטיפולים רפואיים בגלל המחיר, לעומת 17% בשנת 2005

מבוטחי קופת חולים מאוחדת מרוצים מן השירותים שהם מקבלים יותר מכל מבוטחי הקופות האחרות, זה מספר שנים ברציפות. כך עולה מסקר שערך מכון המחקר ברוקדייל לשנת 2007, אותו הזמינה המדינה.

על פי הנתונים, 94% ממבוטחי מאוחדת העידו כי הם מרוצים או מרוצים מאוד, לעומת 92% במכבי, 86% בקופת חולים לאומית ו-85% בשירותי בריאות כללית. ההערכה הרווחת היא שמיקומה של הכללית נובע בשל שיעורם הגבוה של מבוטחיה הקשישים שצורכים יותר שירותי בריאות, אולם ממצאי הסקר מפריכים את הטענה. זאת משום שהקשישים דיווחו על פי הסקר על רמת שביעות רצון גבוהה יותר מזו של הצעירים יותר.

שביעות הרצון של הציבור מקופות החולים גדל מעט בשנת 2007 במספר פרמטרים, בהם יחס הפקידים והאחיות, מקצועיות הרופאים ויחסם למטופלים. לעומת זאת, ממצאי הסקר מצביעים כי לא חל שיפור בזמני ההמתנה לרופאים ולמומחים. כך למשל, 43% מהציבור המתינו לרופא מומחה עד שבוע, 18% המתינו בין שבוע לשבועיים ו-39% המתינו למעלה משבועיים. 60% מאלה שהעידו כי המתינו מעל שבועיים, הגדירו את זמן ההמתנה "לא סביר". גם משך ההמתנה לרופא משפחה נראה קצר יחסית לעומת הרושם הרווח: 63% ממתינים עד 15 דקות, אולם 17% המתינו מעל חצי שעה.

שביעות הרצון ממערכת הבריאות באופן כללי, הכוללת גם את בתי החולים מלבד קופות החולים, נמוכה באופן משמעותי לעומת הקופות לבדן, אם כי נרשמה עלייה לעומת סקר דומה שנערך בשנת 2005. על פי הסקר, 63% מהציבור מרוצים מהמערכת, לעומת 57% בשנת 2005.

באופן פרדוקסאלי, נראה כי צעירים, עשירים וצברים מרוצים הכי פחות, והם אלה שמורדים את הממוצע. כך, בקרב החמישון התחתון נרשמה שביעות רצון של 77%, בקרב קשישים 70% ובקרב עולים חדשים 70% גם כן. במגזר הערבי לא מתלוננים, כאשר 90% מצביעים על שביעות רצון. 52% מהנשאלים בסקר טענו כי חוסר שביעות הרצון נובע ממחיר השירותים, מענה בלתי מספק וסל שירותים מצומצם. 42% טענו אי שביעות רצונם נובעת מרמה מקצועית נמוכה של המערכת, יחס שלילי ורמת שירות נמוכה.

השיפור הכלכלי בשנתיים האחרונות נתן כנראה את אותותיו, כאשר 30% מהנשאלים הצביעו כי התשלומים בגין בריאות עבור משפחתם אינם מכבידים עליהם, לעומת 19% בשנת 2005. 22% הצביעו כי התשלומים מכבידים עליהם במידה רבה, 30% במידה בינונית ו-17% במידה מועטה. בשנת 2007 חלה ירידה מעודדת גם במספר האנשים שויתרו על תרופת מרשם או על טיפול רפואי, בגלל המחיר: 12% לעומת 17% בשנת 2005. ולמרות זאת, הנתונים עדיין קשים, במיוחד לאור העובדה כי 20% מהחמישון התחתון ו-18% מהחולים הכרוניים ויתרו על טיפול רפואי או תרופה.

80% מהציבור מחזיקים כיום בביטוחים משלימים, כאשר חלה עליה בשנת 2007 על חשבונם של הביטוחים המסחריים. עם זאת, הוצאת התרופות היקרות מחוץ לביטוחים המשלימים, עשויה לבלום את התופעה הזו לקראת הסקר הבא. 62% מבעלי ההכנסות הנמוכות מחזיקים בביטוחים משלימים ו-73% מהקשישים.