התככים בלשכת עוה"ד גולשים לפלילים: נתגלתה האזנת סתר ליו"ר ועד מחוז הצפון

היו"ר, עו"ד ח'אלד חוסני זועבי, הגיש תלונה במשטרה * יו"ר לשכת עוה"ד, יורי גיא-רון: "חשש שלמחלוקת בצפון יש קשר ליחסי עובד-מעביד" * זועבי הגיש תלונה במשטרה, אך לפי שעה לא ידוע על חשודים

תככים ומאבקים פוליטיים בלשכת עורכי הדין הם עניין שבשגרה בשנים האחרונות, אולם לראשונה נראה שהדבר מגיע לרמה פלילית חמורה של האזנות סתר. ל"גלובס" נודע כי בלשכתו של יו"ר הוועד המחוזי בצפון, עו"ד ח'אלד חוסני זועבי, נמצא מתקן האזנות מוסתר בתוך עציץ. זועבי הגיש תלונה במשטרה, אך לפי שעה לא ידוע על חשודים.

בוועד מחוז צפון ניסו להסתיר את הפרשה. "ביקשנו מהמשטרה שהחקירה תהיה ללא פרסום", אומר היו"ר זועבי ל"גלובס". "זה לא לשמם הטוב של עורכי הדין בצפון ולא לשמו הטוב של הוועד - וזה מביך". באחרונה הסביר ש"אנשים באים אליי ומדברים על בעיות, ועכשיו הם יידעו שזה היה בשידור ישיר". גם חברי ועד המחוז שמעו על כך רק כעבור שבועיים.

מתקן ההאזנה נמצא לפני כחודש וחצי. "ביקשתי ממשרד חקירות לבדוק אם יש מכשירי האזנה, כי בוועד המחוז מתקיימים דיונים בעניינים מסוימים ורציתי שיבדקו", מוסיף זועבי. עם זאת, הוא מדגיש שלא מדובר בבדיקה שגרתית. "אף פעם לא עשינו את הבדיקה הזו. מן הסתם, אם ביקשתי לבדוק, אז היה לי חשד".

זועבי אומר כי לפי שעה אינו חושד באיש. "אני לא מדמיין לעצמי שעורך דין יעשה דבר כזה. מי כן יכול לעשות? אם הייתי יודע, הייתי מודיע למשטרה מיד. בינתיים המשטרה לא הודיעה לי על התפתחויות ואני לא שאלתי".

בין המנכ"ל ליו"ר

בוועד מחוז צפון הרוחות סוערות בימים אלה. מנכ"ל הוועד, עו"ד ריאד אבו-אסעד, פוטר מתפקידו לאחר שנתיים וחצי בלבד. בית הדין האזורי לעבודה בנצרת, שאבו-אסעד פנה אליו, סירב להוציא צו מניעה האוסר על פיטוריו ומינוי מחליף.

אבו-אסעד פוטר לפני כחודש, לטענת הוועד בשל כשלים שונים בתפקודו, שהביאו לאובדן האמון בו מצד היו"ר זועבי, שנבחר ביוני האחרון לכהונה שנייה, ומצד חברי הוועד. במהלך מערכת הבחירות עבר חתול שחור בין השניים; זועבי טען שהמנכ"ל פעל נמרצות כדי שלא ייבחר שוב ליו"ר.

המנכ"ל הגיש תביעה לביה"ד האזורי לעבודה בנצרת, באמצעות עו"ד חוסיין מחמיד, שבה דרש להוציא צו מניעה קבוע האוסר על פיטוריו או לחלופין לפסוק לו פיצויים בסך 50 אלף שקל. טענתו המרכזית היתה שפיטוריו נבעו משיקולים זרים ונעשו בהליך פגום.

הוועד הצפוני טען, באמצעות עו"ד דפנה שמואלביץ', שההחלטה על פיטורי המנכ"ל התקבלה לאחר חודשים רבים של בירורים, ולאחר שלמנכ"ל ניתנו מספר הזדמנויות להתייחס לטענות שהועלו נגדו. בין הטענות שהועלו נגד אבו-אסעד: קבלת כספים בגין גמול שעות נוספות, החזר הוצאות נסיעה וטלפון, שאינו זכאי להם; זיוף פרוטוקול של ישיבת הוועד; ניהול כושל שגרם לכך שמעקלים של עיריית נצרת באו לעקל רכוש של הוועד; ביצוע רכישות לא מאושרות; אירוח חברים במשרדו כשתיקי האתיקה (ובהם תלונות שהגיעו לוועד נגד עורכי דין) גלויים לעיניהם ועוד.

"תלונות חמורות"

אבו-אסעד הכחיש את כל המיוחס לו, והשופט חיים ארמון קבע כי אמנם נפלו פגמים בהליך פיטוריו. ואולם, ארמון פסק כי הפגמים אינם נראים כפגמים משמעותיים היורדים לשורשו של ההליך. הוא הדגיש, שאינו יכול לקבוע בשלב זה אם יש ממש בתלונות נגד אבו-אסעד, "אולם, יש לתת את הדעת על כך שמדובר בתלונות חמורות ומשמעותיות מאוד. מדובר בתלונות על שליחת יד בכספי ועד המחוז, בתלונות העלולות להגיע לכדי 'זיוף', בתלונות על חתירה פוליטית תחת היו"ר הנבחר של הוועד ועוד".

כשנשאל זועבי בדיון אם הוא חושד שאבו-אסעד עומד מאחורי האזנת הסתר, הוא השיב: "בשלב זה אני לא חושד שהוא עשה את זה. אני לא רוצה לחשוד. אני לא רוצה להעלות את זה על הדעת".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, מסר בתגובה: "העניין נתון בחקירה משטרתית. לפיכך, אין לי מה להוסיף בשלב זה. באשר למאבקים הפוליטיים כביכול, מדובר במחלוקת מקומית במחוז הצפון, והחשש הוא שיש לה קשר ליחסי עובד-מעביד במחוז. אין שום ראיה לכך שיש לעניין קשר כלשהו למחלוקות הפוליטיות המקומיות".