בסיטי אופטימיים יותר מבנק ישראל: מעריכים כי הצמיחה במשק תסתכם ב-4.6% השנה

כלכלני קבוצת הפיננסים האמריקנית מעריכים: "הפחתות ריבית נוספות אפשריות אך לא סבירות" * סבורים שהכלכלה הישראלית תעמוד איתנה מול ההאטה העולמית * פרשנות: הקשר המוזר בין המצב במשק להחלטות בנק ישראל

בקבוצת הפיננסים האמריקנית סיטי מעדכנים הבוקר (ג') את תחזית הצמיחה של ישראל לשנה הקרובה. "צמיחת הכלכלה הישראלית הפתיעה אותנו בשנים האחרונות על אף סביבה גלובלית תומכת פחות", הם מציינים, ו"למרות שהצמיחה לא צפויה להיות חזקה כפי שהייתה בשנים 2005-2007, אנו חוזים צמיחה של 4.6%", מה שעומד בקצה העליון של הטווח של בנק ישראל, ו-4.4% ב-2009.

לדעת כלכלני סיטי, הסיבה שתחזיתם ממוצבת באופן גבוה יותר מהממוצע של 4% בבנק ישראל נעוצה בגידול בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה במשק ועלייה בהיקף השקעות ההון. זאת, למרות צפי להאטה בהיקף הייצוא ב-2008, שכן הביקושים מארה"ב, יעד הייצוא העיקרי של ישראל, צפויים להיחלש, נוסף על התחזקותו של השקל.

"בעינינו, הדינאמיות של רמת הביקושים הפנימית במשק כמו הגידול בהכנסות משקי-הבית , יצירת מקומות עבודה חדשים, רווחיות גבוהה של החברות ושיעורי ריבית נמוכה - כולם מהווים מפתח להעלאת הסנטימנט העסקי", נכתב בסקירתם.

באשר למדיניות המוניטרית, בסיטי מציינים כי המשך הורדת הריבית אפשרי, אך לא צפוי, היות ובנק ישראל כבר הפתיע בהורדה חדה למדי של 0.5% בחודש פברואר, והתגברות החששות מפני לחצים אינפלציוניים.

באשר לשערי החליפין, בסיטי סבורים כי למרות שפער הריביות בין השקל ובין הדולר עשוי להתרחב לאחר שהריבית במשק האמריקני עשויה לרדת בשוב במארס, הרי שלהערכתם המשקיעים כבר מתחרים הוקדה אפשרית שכזו במסחר. "בנוסף, אנחנו מצפים כי הכלכלה הישראלית תוכיח כי ביכולתה להפגין אמידות מול ההאטה העולמית מעבר למה שבנק ישראל צופה כרגע".