מהי אסטרטגיה?

אסטרטגיה היא המילה השגורה ביותר בשוק העסקי, והיא נישאת בפי מנהלים כל אימת שהם מדברים על תוכניות, רעיונות והחלטות עתידיות. אך האם אלה הן אכן אסטרטגיות? מומחים ומנהלים מסבירים ל"גלובס" למה הם בעצם מתכוונים שהם אומרים "אסטרטגיה", המילה שהושאלה במקור משדה הקרב

אחת המילים השגורות יותר בפיהם של מנהלים ואנשי עסקים היא "אסטרטגיה". מונח זה עובד בשבילם נהדר, בין השאר כיוון שלמרביתם אין מושג מה היא בדיוק אסטרטגיה או כיצד מפעילים אותה.

הם יאמרו, למשל, "עבדתי על אסטרטגיה חדשה כדי לממן את הרעיון העסקי החדש", אבל אסטרטגיה אינה תוכנית; או "חשבתי על אסטרטגיה מבריקה חדשה שתצמיח את העסק ב-30%", אבל אסטרטגיה איננה רעיון טוב; או "האסטרטגיה ארוכת הטווח שלי היא להפוך לדירקטור", אבל אסטרטגיה אינה בדיוק חשיבה על העתיד; או "האסטרטגיה שלנו היא לשמור עכשיו על פרופיל נמוך", אבל אסטרטגיה איננה החלטה. מקור המונח "אסטרטגיה" בא מן המילה היוונית סרטגוס, שפירושה: גנרל, אדם שמוליך את הצבא.

ד"ר אורה סתר, מהפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א:

"לא במקרה חדר מושג זה למרחב הניהולי. "לא הרבה יודעים", אומרת סתר, "שהמודלים של הניהול המודרני במהלך המאה ה-20, נשענים על מודלים של הצבא הפרוסי המקצועני שהתפתח במאה ה-19. כך קרה, שהמון מושגים הנוגעים לאסטרטגיה ניהולית מגיעים מהצבא כמו, למשל, טקטיקה, קו ומטה, מוטת שליטה, משמעת, לכידות ועוד.

"החלה זו, מן הצבא לניהול ארגון, התרחבה כמובן גם לצורת החשיבה, גם בהיבט של ניהול פנימי וגם בהיבט של ניהול חיצוני. כך, למשל, מנהלים חושבים ברעיונות של: לכבוש שוק, המתחרה כאויב, שליטה בשדה, ועוד.

"למרות שהיום מושגים כמו שיתוף-פעולה או Coopettion תופסים תאוצה עדיין התפישה הדרוויניסטית הבסיסית היא של הישרדות (Survival of the fittest), אבל לא רק הישרדות, אלא הישרדות של הטובים ביותר (תחרות).

אחת ההגדרות המוצלחות יותר לאסטרטגיה היא זו של פון קלאוזביץ', מאבות תורת הלחימה המודרנית, שטען כי 'האסטרטגיה של המלחמה היא החשיבה על יום המחר שיבוא אחר המלחמה'. הווה אומר, מה אתה מתכוון להשיג בעידן שיבוא אחרי שהמלחמה תסתיים. לאמירה זו יש משמעות גם בהקשר העסקי-ארגוני".

מוטי שרף, יועץ אסטרטגי ומומחה לניהול משברים, מבעלי חברת שלמור שרף:

"אסטרטגיה היא נתיב הפעולה המרכזי של הארגון, העוסק בשלוש שאלות בסיסיות: לאן אני רוצה ללכת, תוך כמה זמן, ואיך מגיעים לשם. מנהלים מבלבלים מאוד בין מטרה, אסטרטגיה וטקטיקה. לא כל מנהל הוא אסטרטג ומהתרשמותי בשטח, מעטים המנהלים שהם גם אסטרטגים.

"אגב, בחייה של חברה הנהנית מצמיחה או ממומנטום חיובי, דווקא נדרש מנהל אסטרטג, שיכוון מלמעלה את הספינה ששטה על מי המנוחות.

"לעומת זאת, מצבי משבר מתאימים הרבה יותר למנהלים טקטיקנים, ביצועיסטים בנשמתם. הווה אומר, מנהלים היודעים להוציא את הארגון ממשבר. במילים אחרות, בשונה ממה שמקובל לחשוב, אסטרטגיה קשורה הרבה יותר לתחזוקה ושימור הישגים מאשר לטיפול במצבי משבר".

גיל ויזר, מנכ"ל אורסוס, לשעבר מנכ"ל HP ודיגיטל:

"אני לוקח את המונח אסטרטגיה ומנסה לפשט אותו ככל שניתן.

"בעיני אסטרטגיה היא הכיוון של החברה.

"יחד עם זאת, זה לא כיוון אבסולוטי טוטאלי שאתה מגדיר מראש, אלא כיוון שנבנה לאורך הדרך, תוך כדי ריצה, תוך כדי תנועה. זהו כיוון נזיל, שאתה כל הזמן נדרש לשנותו על-פי תנאי השטח ותנודות השוק.

"מנהל ארגון שיעשה ריבועים וקיבועים סביב כיוון נוקשה שהוגדר מראש וכונה בשם 'אסטרטגיה', מחטיא לגמרי את המשמעות האמיתית שלו".

אבי אלה, מנכ"ל רשת מלונות קיסר, מבעלי חברת הנדל"ן אלה ונשיא התאחדות המלונות לשעבר:

"'אסטרטגיה' בעיני היא גורם קריטי בניהול המודרני, כאשר ארגון גדול לא יכול לשרוד ולהתקיים בלי אסטרטגיה ברורה ומובנית. אני מפרש את המושג 'אסטרטגיה' כמימוש והפעלת המשאבים שעומדים לרשות הארגון, כדי להשיג את יעדיו באופן היעיל ביותר. תכנון הוא רק אחד הכלים - אבל הוא לא אסטרטגיה. הרבה מנהלים מבלבלים בין מטרות ואסטרטגיות. הם מציבים מטרה וקוראים לה אסטרטגיה. זוהי, כמובן, שגיאה שכן אסטרטגיה בעיני היא הדרך להשיג את המטרה".

גארי גאגליארדי, מנהל המכון למדעי האסטרטגיה בסיאטל ארצות-הברית:

"עשרות מושגים שגויים מפרידים בין השימוש השגור במילה 'אסטרטגיה' לבין המשמעות האמיתית שלה. ההגדרה המדויקת ביותר לאסטרטגיה היא: שיפור הדרגתי של הפוזיציה שלך בתוך מרחב כאוטי, כמו, למשל, מלחמה או עסקים. רוב המנהלים שאני מכיר מבלבלים בטעות בין המונחים תכנון ואסטרטגיה, וקל לטעות בנושא זה כיוון ששני מושגים אלה אכן עוסקים גם במטרות וגם בעתיד. בפועל, מדובר בשני מושגים שונים לחלוטין. 'תכנון' הוא מושג שקשור עם השגת יעדים בסביבה ודאית או נשלטת. אתה יכול, למשל, לתכנון ארוחת צהרים או משימה, כמו צביעת חדר, כי זוהי סביבה ודאית, בטוחה יחסית וללא הפתעות. 'אסטרטגיה', לעומת זאת, מתרחשת בתוך מרחב כאוטי, לא צפוי לחלוטין, שבו הכל יכול להתרחש ובו אתה נתון לשליטתם של כוחות גדולים ממך. כמו למשל, אקלים, מזג-אוויר בשטח, מזג-אוויר בשוק, תנאי השטח, רמת האומץ והמנהיגות של היריב או המתחרה וכו'. בתוך המרחב הכאוטי הזה 'אסטרטגיה' היא בעצם הסולם שמביא את המנהל לפוזיציה משופרת יותר לעומת הפוזיציה הקודמת שלו.

"אסטרטגיה היא ההתקדמות ההדרגתית הזו מפוזיציה לפוזיציה, כאשר כל מיקום כזה הוא מעין 'אי' של ודאות יחסית בתוך ים סוער ובלתי צפוי של התרחשויות".

דומה שההגדרות, הפרשנויות וניסיונות הפענוח של המושג "אסטרטגיה" רק מותירים אותו סתום, עמום ומעורפל יותר. אחת המסקנות היא שמושג זה, שכולנו משתמשים בו בשפה הארגונית-עסקית, לא לגמרי נהיר עד הסוף, אולי כיוון שהוא עוסק בליבת המורכבות של המציאות הנזילה. אחת ההגדרות המעניינות יותר היא של רוברט גרין, מחבר רב המכר "אסטרטגיה": "לו הייתי יכול לפשט את המשחק של אסטרטגיה למשוואה אחת, היה הכל נתלה ועומד על הקיבולת של המנהל לראות את האירועים סביבו כפי שהם. ככל שראיית המנהל תהיה קרובה יותר למציאות, כך גם החלטותיו ותגובותיו תהיינה טובות יותר. אסטרטגיה בניהול היא בדיוק היכולת הזו להשתחרר מהטיות קוגניטיביות, מאמונות קודמות, מפרדיגמות או מניסיונות העבר, ולהתבונן באופן צלול ככל שניתן במציאות המשתנה מרגע לרגע. אני מסכים שניתוח וקריאה מתמידים של המציאות יכולים להיות פעולות מתישות, לכן לא כל מנהל מצליח להיות גם אסטרטג".