חברת החשמל במגעים להשתלבות במכרז להקמת תחנת הכוח הסולארית

מעוניינת לספק שירותי תכנון והקמה למתמודדות במכרז; מנהלת מגעים לשת"פ עם סולל

חברת החשמל, בניהולו של עמוס לסקר, מנהלת מגעים להשתלבות במכרז להקמת תחנת הכוח הסולארית שבנגב, כך נודע ל"גלובס". חברת החשמל בוחנת אפשרות לשמש כקבלן משנה שיעניק שירותי תכנון, ניהול והקמה לאחת מהקבוצות שיתמודדו במכרז.

בין השאר, חברת החשמל החלה במגעים ראשוניים עם חברת סולל, המוזכרת כאחת מהמתמודדות הבולטות במכרז, לתכנון חלקים מהפרויקט, שהיקפו הכספי הכולל נאמד ב-600-700 מיליון דולר.

ועדת המכרזים המשותפת למשרדי האוצר והתשתיות, בראשות מנכ"ל משרד התשתיות, חזי קוגלר וסגן החשב הכללי אבי דור, צפויה לפרסם בשבוע הבא את המכרז המקדים (PQ) להקמת תחנת הכוח הסולארית באשלים.

פרסום המכרז ילווה במודעות שתפרסם המדינה בעיתונות הבינלאומית על מנת למשוך משקיעים בינלאומיים לפרויקט.

מדובר במכרז להקמת שתי יחידות ייצור לאנרגיה סולארית באשלים בהספק כולל של 250 מגה-וואט, שהם 3% מתצרוכת החשמל בארץ. הפרויקט מתחלק לשני חלקים: הקמת שדה הקולטים הסולארים, והקמת טורבינות גז שימירו את אנרגיית השמש לחשמל. לחברת החשמל יש ניסיון רב בתכנון והקמה של הטורבינות, והחברה צפויה לשתף פעולה עם אחת המתמודדות במכרז.

תנאי המכרז אוסרים על חברות ממשלתיות להתמודד על הקמת התחנה. לפני מספר חודשים החליט דירקטוריון חברת החשמל בראשות מוטי פרידמן, על הקמת חברה בת בתחום האנרגיות המתחדשות. הערכה היא שהמדינה תתנגד לאפשרות שחברת החשמל תיכנס כשותפה לאחת הקבוצות במכרז גם באמצעות חברה בת.

מכרז תחנת הכוח הסולארית מעורר התעניינות רבה בארץ ובעולם בשל גודלו. בין השאר מתעניינות במכרז כל החברות הגדולות במשק בהן שיכון ובינוי, אפריקה ישראל והחברה לישראל וכן קרן ההשקעות האוסטרלית בבקוק אנד בראון.

התחרות בין המתמודדים במכרז צפויה להיות על המחיר הנמוך ביותר לקילו-וואט חשמל אותו תתבקש המדינה לשלם ליצרנים.

כפי שפורסם, המדינה כבר השלימה את בחירת סגל היועצים הפיננסים, המשפטיים והטכניים במכרז. בחברת החשמל סירבו להגיב.