הקסאמים עשויים להבריח את הולנדיה משדרות לאחר שמחצית העובדים נטשו

המצב בנגב המערבי ממשיך לתת את אותותיו גם על העסקים באזור. מפעל הולנדיה, השוכן באזור התעשייה בשדרות, מתקשה לעמוד בהזמנות לחו"ל עקב נטישת מחצית מהעובדים בשל הקסאמים ושוקל לעבור לאזור אחר. לדברי מנכ"ל המפעל, אבי ברססט, בניגוד להזמנות בארץ שהמפעל מצליח לספק בזמן, היום (ג') יוצאת לספרד מכולה חצי ריקה, שכן בשל הקסאמים המפעל לא הצליח לעמוד בהתחייבותו ללקוח.

"דחיתי בשבוע הזמנה לרוסיה וגם בשבוע הבא תצא לספרד מכולה חצי ריקה כי לא הספקתי למלא אותה", אומר ברססט. "אנחנו מספקים את כל ההזמנות בזמן ואפילו מקדימים את האספקה בארץ. אבל את ההזמנות בחו"ל אנחנו שולחים בכמות שיש לנו באותו רגע. המשלוח של מכולות חצי ריקות גורם לעלייה בהוצאות שלנו".

הפסד של 10 מיליון ש'

בחודשיים האחרונים נטשו את המפעל יותר ממחצית מהעובדים הקבועים, כ-40 במספר. לדברי ברססט, מפעל הולנדיה הפסיד 10 מיליון שקל מאז תחילת הקסאמים על האזור, כשעיקר הנזק נגרם בשנה האחרונה. כפי שפורסם ב"גלובס", ברססט שקל לעבור עם עובדיו ומשפחותיהם למקום אחר מחוץ לטווח הקסאמים. כשבדק אפשרות זו, חלק מהעובדים התנגדו. עם זאת, לאחרונה הודיעו לו מרבית העובדים במפעל כי יעברו איתו לאן שהמפעל יעבור.

כפי שנכתב ב"גלובס", ברססט עומד בראש עמותה של 17 מפעלים מאזור שדרות שפנו לאחרונה להתאחדות התעשיינים וביקשו ממפעלים עמיתים לתרום למיגון המפעלים בשדרות. ההיענות היתה חלשה. "אני נעלבתי. רק שלוש חברות הרימו תרומה".

גם במפעל נהרה תעשיות, המייצר חוטי תפירה לצורך ייצוא ונמצא באזור התעשייה בשדרות, ניזוקו מהקסאמים. לדברי המנכ"לית הדס רייס, הנזקים הישירים והעקיפים המצטברים למפעל מהירי כבר הגיעו לכ-1.8 מיליון שקל וכ-20% מהעובדים (שבעה אנשים) נטשו את המפעל בשל המצב. רייס הוסיפה כי הבעיה העיקרית היא הקושי לעמוד במועדי האספקה. לדבריה, החברה לא יכולה בעת קבלת ההזמנה לדעת אם תוכל לעמוד במועד הספקתה. רייס ציינה כי מי שצריך עזרה הם בעיקר העובדים, הנמצאים במתח, ואשר למחציתם אין בתים מוגנים.

גם תעשיינים באזור התעשייה הדרומי באשקלון חוששים מהמצב. הללו פנו להתאחדות התעשיינים וציינו כי הם מודאגים וחוששים מהמצב בשל היעדר מערכת כריזה מסודרת של "צבע אדום" באזור.