מנכ"ל חברה יידרש לחתום על הצהרה כי אינו מעורב בתרמית כתנאי לאישור הדו"חות הכספיים

כך עולה מטיוטת תקנות שגיבש משרד המשפטים בשיתוף עם רשות ני"ע

מנכ"ל חברה יידרש לחתום על הצהרה כי אינו מעורב בתרמית כלשהי והדבר יהווה תנאי לאישור הדו"חות הכספיים של החברה בדירקטוריון. כך עולה מטיוטת תקנות לנושא הליך אישור דו"חות כספיים, שגיבש משרד המשפטים בשיתוף עם רשות ני"ע. הטיוטה, שעליה חתומה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דידי לחמן מסר, מאמצת את עיקרי המלצות ועדת גושן לנושא קוד ממשל תאגידי לחברות.

על-פי הטיוטה המוצעת מנכ"ל החברה, מנהל הכספים, או דירקטור שהוסמך לכך יידרשו לחתום על הצהרה לפני אישור הדו"חות הכספיים. ההצהרה תאמר כי הם בחנו את דו"ח הדירקטוריון והדו"חות הכספיים ולפי ידיעתם הדו"חות לא כוללים כל מצג לא נכון, לא חסרות בהם עובדות מהותיות והם משקפים מבחינה מהותית את המצב הכספי של החברה.

כמו כן, הם יידרשו לחתום על כך שגילו לרואי החשבון את הליקויים והחולשות המהותיות בבקרה הפנימית, כל תרמית שבה מעורב המנכ"ל והכפופים לו במישרין וכן עובדים נוספים המעורבים בהכנת הדו"חות. כן יתחייבו כי קבעו בקרות ונהלים לצורך הגילוי הנדרש בדו"חות.

עוד נאמר בטיוטה, כי דו"חות כספיים של חברה יובאו לאישור הדירקטוריון לאחר שהוועדה לבחינת הדו"חות בחנה ודנה בהערכות והאומדנים, הבקרות הפנימיות הקשורות בדיווח הכספי, המדיניות החשבונאית שאומצה, והערכות השווי.

תנאי נוסף להבאת הדו"חות לאישור הוא שרואה החשבון המבקר והמבקר הפנימי זומנו לכל ישיבות הוועדה; ושהוועדה לבחינת הדו"חות הכספיים העבירה לדירקטוריון את המלצותיה לעניין אישור הדו"חות זמן סביר לפני הדיון בדירקטוריון ודיווחה לו על כל ליקוי או בעיה שהתגלו במהלך הבחינה.