רוחות המשבר העולמי: מדד אמון הצרכנים של ישראל חוזר בחודש פברואר לפסימיות

ירד ב-3.1 נקודות ומבטא בעיקר דאגה למצב הכלכלי האישי בחצי השנה הקרובה; ירידה גם בכוונות הרכישה של הציבור ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של ישראל ירד בחודש פברואר ב-3.1 נקודות לרמה של 82 נקודות, ומבטא דאגה הולכת וגוברת לגבי העתיד הכלכלי. בניגוד לחודש הקודם, בו ניכרו הערכות חיוביות לגבי מצבו הנוכחי של המשק, מסתמנים בפברואר חששות גם לגבי כך.

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים

מדד אמון הצרכנים של ישראל, מבית גלובס מחקרים בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, מבטא מגמה פסימית בחודשים האחרונים. פסימיות זו בולטת במיוחד בציפיות הציבור לגבי העתיד הכלכלי האישי. לראשונה מאז נובמבר 2004, עולה שיעור הפסימיים בתחום זה על שיעור האופטימיים. גם בהערכות לגבי המצב הכלכלי במשק בעוד שישה חודשים נמשכה בפברואר מגמת השחיקה.

למרות הנתונים החיוביים הממשיכים להתפרסם על מצב המשק, עובר הציבור החודש גם להערכות שליליות לגבי ההווה. נראה כי החששות ההולכים ומצטברים מפני מה שעתיד להתרחש בכלכלה הגלובלית נותנים אותותיהם ביתר-שאת. בהקשר זה צריך להזכיר את ההערות שליוו את הודעת הנגיד סטנלי פישר על הורדת הריבית במשק הישראלי, אשר הפנו את תשומת הלב הציבורית לסיכוני המיתון בכלכלת ארה"ב. התגברות המתיחות הבטחונית עלולה אף היא להשפיע יותר ויותר.

ניתוח גלובס מחקרים מעלה, כי אם עד לרבעון האחרון של 2007 ניתן היה לדבר על תחושה, עמומה במקצת, שמשהו עלול להשתבש בתפקוד המשק, הרי שהפעם מדובר כבר בפסימיות יותר מבוססת. למרות שהסימנים הנוכחיים הם של שחיקה ולא של הידרדרות מהירה באמון - כפי שקרה, למשל, בסוף 2000 עם פרוץ האינתיפאדה השנייה - ניתן לדבר, כבר עתה, על האטה בהתרחבות הביקושים של משקי הבית בחצי השנה הקרובה, עם כל מה שנובע מכך לגבי הצמיחה הכלכלית בשנת 2008.

חיזוק להאטה הצפויה בצריכה הפרטית מתקבל החודש גם מנתוני כוונות הרכישה של הציבור. על פי הממצאים, נרשמה בפברואר ירידה בכוונות הרכישה של מוצרים בני קיימא. בכוונות הרכישה בשוק הדיור נמשכות התנודות, אם כי המגמה בחודשיים האחרונים הינה שלילית. בשוק הרכב נרשמה יציבות, לאחר ירידה בחודש הקודם.

להורדת חוברת המדד