כך תפרתי את עסקת "טורקים תמורת טנקים"

בראיון ראשון ובלעדי מספר קבלן הענק הטורקי אחמט ילמז, המכונה בפי מתנגדיו בטורקיה "אחמט הישראלי", על פעילותו העסקית הענפה בישראל

"זו היתה החלטה רמת דרג, אי אפשר היה לקבל החלטה כזו ברמה של פקידים. אריק שרון הבין שזה יעזור לקשר עם טורקיה, ונתן הנחיה שיבצעו את זה. אחר כך אהוד אולמרט, כשהיה שר התמ"ת, לקח את כל הסיפור שלנו משרון. שרון אמר לאולמרט 'קח את זה, אני צריך את הטורקים האלה פה כי הם נכס אסטרטגי בשבילנו', ואולמרט הכניס את זה למסגרת כמו שצריך". כך אומר בראיון ראשון לעיתונות הישראלית, שיתפרסם מחר במגזין G של "גלובס", אחמט ראיז ילמז, הבעלים של חברת הבנייה "יילמזלר" והוגה העסקה שזכתה לכינוי "טורקים תמורת טנקים".

יילמזלר היא חברת הבנייה הטורקית היחידה הפעילה בישראל. בין השאר שימשה כקבלן מבצע בפרויקטים של מגדלי YOO, המגדל המרובע בעזריאלי והולילנד בירושלים. בנוסף היא בונה במזרח אירופה ובטורקיה.

במסגרת העסקה המדוברת, התחייבה תעש בתמורה לפרויקט השבחת טנקים בהיקף של כ-700 מיליון דולר, לבצע רכש גומלין מטורקיה בהיקף של כ-200 מיליון דולר. תמורת מתן היתר עבודה מיוחד ל"יילמזלר" לייבא ארצה 800 פועלים טורקים קיבלה תעש זיכוי בהיקף של מיליונים. כשהתפרסם דבר העסקה נותרה זהות הגורמים שעמדו מאחוריה מעורפלת, ובדיון בכנסת נטען כאילו שר התמ"ת דאז, אהוד אולמרט, שמע עליה מהתקשורת.

"אני הבאתי את הרעיון", סיפר ילמז, שפעל מול השלטונות הטורקיים והשיג את הסכמתם: "אם אחמט ראיז ילמז אומר, הם מקבלים". לדבריו, ישראל היא המרוויחה העיקרית מהעסקה, מאחר והיא מקבלת מכרזים במיליארדים מטורקיה. לשאלה האם מתן היתרים נוספים יביא את ממשלת טורקיה להעניק לתעשיות הביטחוניות מכרזים נוספים, השיב: "כן, בוודאי. החברה שלי היא סמל בטורקיה... אני לא אומר לך באופן אבסלוטי שהם ייתנו יותר מכרזים, אבל מתן היתרים יהפוך את זה קל יותר עבור ישראל לקבל יותר מכרזים".